Voorruit vervangen Audi A6

Loading...
Snelle service en levering
Betaal vooraf of bij de monteur
Verzekerd van vakmanschap met 4 jaar garantie

Ga direct naar:

 

Kosten voorruit vervangen van uw Audi A6

De Audi A6 is een van de populairste modellen van de Duitse autofabrikant geweest, ondanks de plaatsing in het hogere segment. De voorruit vervangen van een Audi A6 is iets dat regelmatig gedaan wordt door de experts, want er zijn meer dan 50.000 exemplaren alleen al in Nederland verkocht. Moet de voorruit vervangen worden van uw Audi A6, dan kunt u flink op de kosten besparen door gebruik te maken van after market autoglas. Maar waarom is de A6 eigenlijk zo populair geworden, en wat is de relatie met de minstens zo succesvolle Audi 100 en de Audi S6?

De eerste generatie, stiekem helemaal geen nieuw type

De Audi A6 werd in 1994 op de markt gebracht, maar is eigenlijk helemaal geen nieuw type. Zet u de eerste generatie van de Audi A6 naast de laatste generatie van de Audi 100, dan zijn er meer overeenkomsten dan verschillen. Deze Audi A6 C4 had een paar kleine aanpassingen meegekregen aan de lampen, de grille en de carrosserie. In essentie was er dus nauwelijks sprake van een nieuwe auto uit Duitsland.

Heel verrassend is dit overigens niet. De Audi 100 is lange tijd bijzonder populair geweest en werd in Nederland meer dan 20.000 keer verkocht. Dat Audi besloot hierop verder te bouwen, dat was een logische keuze. Dat het zó opvallend gedaan werd, dat is een ander verhaal, maar Audi zou dit goedmaken met de volgende generaties van dit type.

 

Met de komst van de A6 ook de Audi S6?

Audi maakt met regelmaat sportievere modellen van de types. In het geval van de Audi 100 werd dit de Audi S4. Met de komst van de Audi A6 kwam er ook een nieuw sportiever model op de markt met de naam Audi S6, waarna de Audi S4 het sportievere model van de Audi A4 werd.

De tweede generatie

Binnen drie jaar kwam de tweede generatie al op de markt, die in geen enkel opzicht nog op de Audi 100 leek. Het uiterlijk, dashboard en het volledige interieur werden aangepakt, waarbij het vooral een modernere uitstraling betrof. Het Volkswagen C4-platform werd ingeruild voor het Volkswagen C5-platform. Ook ontwikkelde Audi een hele reeks met nieuwe motoren voor de nieuwe generatie.

Hoewel de tweede generatie van de Audi A6 al in 1997 op de markt kwam, zagen we pas in 2001 de eerste facelift van het model. Opnieuw nieuwe motoren (met meer vermogen) met ditmaal nieuwe koplampen en een andere grille erbij.

 

De Audi RS6 met bijzonder veel vermogen

Uiteraard moest Audi ook bij dit model de spierballen laten zien. Dit werd gedaan met de Audi RS6 in 2002, een 4.2 liter V8-motor met 40 kleppen en een vermogen van 450 pk. Audi heeft veel aanpassingen gedaan aan deze versie van de Audi A6. Zo werd er gekozen voor het nieuwe Audi Dynamic Ride Control, een compleet nieuw onderstel dat tevens de basis zou worden voor de Audi RS7.

Generatie drie: Walter de’Silva

In 2004 kwam de derde generatie van de A6 op de markt, ditmaal op het Volkswagen C6-platform. De derde generatie is ontworpen door Walter de’Silva, een van de grotere namen bij de Volkswagengroep. Hij ontwierp onder andere de volgende modellen:

Ditmaal werd de Limousinevariant tegelijk op de markt gezet met de Avant. Het was direct duidelijk dat het hier om veel grotere auto’s ging én dat Audi weer creatief ‘geleend’ had: de grille is namelijk afkomstig van de Audi A8.

In de derde generatie van de Audi A6 werd voor het eerst gebruik gemaakt van het Audi-MMI-systeem waarbij allerlei functies op één scherm te bedienen zijn, waaronder de luchtvering, het navigatiesysteem en de klimaatbeheersing. Dit ziet er zo uit:

Deze generatie van de A6 heeft verschillende prijzen gewonnen. Zo werd deze versie World Car of the Year en werd het in 2008 zakenauto van het jaar.

 

Een nieuwe S6 en RS6

De derde generatie bracht ons ook twee nieuwe afgeleide modellen. Zoals de nieuwe Audi S6, met een 5,2 liter V10-motor uit de Lamborghini Gallardo in 2006, maar het toppunt kwam in 2008. De Audi RS6 uit dit jaar werd uitgevoerd met een 5.0 liter V10 bi-turbo motor met een indrukwekkend vermogen van 580 pk.

 

Facelift: gemak en verbruik

De facelift uit 2008 bracht twee grote veranderingen. Allereerst werden de A6-modellen aanzienlijk zuiniger. Daarnaast bracht Audi het verbeterde MMI-systeem naar de A6.

De vierde generatie vanaf 2011

Twee jaar na de facelift bracht Audi de vierde generatie van de A6 op de markt. De verkoop werd gestart in 2011. Dit model is vooral gericht op verbruik met een gewicht dat lager ligt – het koetswerk bestaat namelijk voor 20% uit aluminium. Deze A6 is gebouwd op het MLB-platform, net als de Audi A7.

Generatie vijf sinds 2018

De vijfde generatie werd in 2018 gestart, maar had exact hetzelfde platform als de vierde generatie. De grootste afwijkingen met de voorgangers zijn te vinden in het interieur, dat grotendeels ‘geleend’ is uit de Audi A8, waarbij vooral de schermen opvallen die het meeste werk overnemen van de bestuurder.

 
De vijfde generatie is een generatie die qua technologie zwaar leunt op de Audi A8. Zo mag u van dit type ook level 3 autonoom rijden
verwachten en is er een kleine elektromotor aanwezig die bepaalde werkzaamheden overneemt (dit heet officieel mild-hybride
en is de manier waarop Audi aansluiting wil krijgen op de huidige markt).

Is de Audi A6 een succes geweest?

Met de vijfde generatie lijkt een einde gekomen aan de A6-serie, aangezien de nieuwste A6 op technisch gebied meer een A8 is. Het model is zonder enige twijfel een succes geweest voor de Duitsers. De eerste generatie werd argwanend benaderd door het publiek, een Audi 100 in nieuwe kleren was niet waar de autoliefhebbers op wachten. Dit werd echter ruimschoots goedgemaakt met de tweede, derde en vierde generaties.

De strijd met de concurrenten heeft Audi op Nederlands terrein echter verloren. De Audi A6 werd minder dan 55.000 keer verkocht, waar de Mercedes-Benz E-klasse meer dan 70.000 keer verkocht. Van de BMW 5-serie werden zelfs meer dan 100.000 exemplaren verkocht in Nederland.

Wanneer moet de voorruit vervangen worden van de Audi A6?

De voorruit van uw Audi A6 moet vervangen worden wanneer er ruitschade in het zichtveld van de bestuurder zit. Ook zijn vertakte scheuren in het autoglas buiten het zichtveld van de bestuurder een reden om te kijken naar een nieuwe voorruit voor uw Audi A6.

Kan ik zelf de voorruit vervangen van mijn Audi A6?

Weet u niet zeker of u de voorruit zelf vervangen kunt, dan is het antwoord altijd ‘nee’. U kunt een autoruit vervangen wanneer het gaat om een zijruit, het vervangen van de voorruit van uw Audi A6 laat u gewoon over aan de specialisten. De juiste montage van de nieuwe voorruit is namelijk van essentieel belang voor uw Audi en voor uw veiligheid.

Een nieuwe autoruit bestellen voor de Audi A6 op onze website is aanzienlijk goedkoper dan de prijzen die uw Audidealer hanteert. Dit heeft te maken met het feit dat wij uitsluitend after market autoglas verkopen. U krijgt dan autoglas dat aan dezelfde hoge kwaliteitseisen voldoet als het glas bij uw merkdealer, maar zonder logootje is de prijs een stuk lager. Een voorbeeld van de kosten voor een nieuwe voorruit van een Audi A6:

Voorruit Audi A6 2004-2011 vanaf:

€ 399,00

Voorruit Audi A6 2011-2018 vanaf:

€ 499,00

Eventuele montage:

€ 100,00 (NL) - € 130,00 (BE)

Weet u met alle types en generaties niet zeker welke Audi A6 voorruit u nodig heeft of wilt u wat extra hulp bij het plaatsen van uw bestelling? Neem dan even contact met ons op. We helpen u graag.