Achterruit vervangen Skoda

Snelle service en levering
Altijd lage prijzen
Verzekerd van vakmanschap met FOCWA garantie

Goedkoop achterruit vervangen van uw Skoda

Het Tsjechische bedrijf Skoda is één van de vijf oudste autobedrijven ter wereld. Ondanks het communistische regime in Tsjechoslowakije werden hun auto’s na de Tweede Wereldoorlog veel verkocht in West-Europa. Het echte succes begon echter na de fluwelen revolutie van 1989. Tegenwoordig is Skoda populairder dan ooit tevoren. Indien u op zoek bent naar de beste manier om de achterruit te vervangen van uw Skoda, dan bent u daarom zeker niet de enige. Bij een merkdealer kan dit een dure aangelegenheid zijn, maar bij ons zijn de prijzen een stuk voordeliger. In dit artikel vertellen we u meer over de mogelijkheden die we bieden om uw Skoda achterruit te vervangen. Ook vertellen we meer over de bijzondere geschiedenis van dit automerk.

Voorloper van Skoda opgericht in 1895

Het huidige Tsjechië kent een lange geschiedenis van overheersers en bezetters. Wonderlijk genoeg is dit één van de redenen waarom automaker Skoda is ontstaan. In 1894 hoorde Tsjechië bij Oostenrijk-Hongarije. De jonge Vaclav Klement wilde nieuwe onderdelen voor zijn fiets bestellen en stuurde daarom, in het Tsjechisch, een brief naar de makers van de fiets. Hij kreeg in het Duits een brief terug dat hij eerst maar eens de juiste taal moest gaan leren voordat hij onderdelen kon aanschaffen. Boos om deze reactie begon Klement samen met Vaclav Laurin een fietsenbedrijf: Laurin & Klement
was geboren.

Rond 1898 begonnen de mannen zich te interesseren in motorfietsen. Deze vervoersmiddelen waren toen nog nieuw en zeer onveilig. Daarom begonnen ze dit voertuig door te ontwikkelen. De Slavia werd gemaakt en in 1899 op de markt gebracht. De Slavia wordt tegenwoordig ook wel gezien als één van de eerste motors. De stap van gemotoriseerde fietsen naar auto’s was snel gemaakt en in 1905 verschenen de eerste auto’s van Laurin & Klement. De Voiturette A werd een succes en hun naam als automakers was hiermee definitief gevestigd.

Overname door Skoda en roerige jaren na de oorlog

Emil Skoda,
de naamgever van het automerk zoals we het nu kennen, was een fabrikant van voornamelijk ammunitie en geweren. Daarnaast maakte zijn bedrijf Skoda Works, opgericht in 1859, ook onder andere treinen, stoomboten, vliegtuigen en motoren. Toen Laurin & Klement in financiële problemen kwam, door onder andere het afbranden van een fabriek, nam Skoda Works het autobedrijf over. De auto’s werden vanaf dat jaar onder de naam Skoda verkocht. Het succes onder de nieuwe leiding kwam al vrij vlot. In 1933 had Skoda slechts een marktaandeel van 14% in Tsjechoslowakije. In 1936 werd Skoda marktleider en in 1938 werd 39% van de nieuw verkochte auto’s in eigen land door Skoda gemaakt.

Uiteraard had de Tweede Wereldoorlog grote invloed op het autobedrijf. Skoda werd in de oorlogsjaren door de Duitse bezetters ingezet om militaire voertuigen en onderdelen te produceren. De bombardementen van de geallieerden zorgden voor grote verwoestingen. Vrijwel alle gebouwen van Skoda sneuvelden en meer dan 1000 medewerkers lieten het leven. Na de Tweede Wereldoorlog werd het bedrijf door de communistische overheid omgeturnd tot een staatsbedrijf. Hoewel dit eerst prima ging, werd de kwaliteit van Skoda auto’s rap minder en bleven benodigde innovaties uit. In het buitenland kreeg Skoda een slechte naam en de lage prijzen zorgden voor een goedkoop imago.

Skoda overgenomen door Volkswagen

De fluwelen revolutie van 1989 maakte een einde aan het communisme in Tsjechoslowakije. De overgrote meerderheid van de staatsbedrijven werd weer geprivatiseerd. Voor autobouwer Skoda was dit een zeer belangrijk moment. De overheid ging op zoek naar een sterke partner om het slechte imago van Skoda weer op te vijzelen en het bedrijf winstgevend te maken. De Duitse Volkswagen Groep toonde interesse en won de concessie van Renault. Ondanks het nog altijd heersende anti-Duitse sentiment in Tsjechië in die jaren, bleek de keuze voor Volkswagen al snel de juiste.

Waar de auto’s van Skoda voorheen een slechte beoordeling kregen van consumenten, veranderde dit snel nadat Volkswagen Skoda had overgenomen. Het design en de aankleding van diverse modellen werden aangepakt en de verkoopcijfers schoten omhoog. Het imago werd vooral vanaf 2000 aanzienlijk beter. Skoda lanceerde toen een serie ironische reclames waarin medewerkers van het bedrijf zelf verbaasd reageerden op de hoge kwaliteit van de voertuigen. Dit bleek een uitstekende zet, want langzaam maar zeker werd Skoda als automerk serieus genomen door consumenten.

Dit kwam uiteraard ook door de uitstekende auto’s die na de overname door VW op de markt werden gebracht. De Skoda Felicia haalde prima verkoopcijfers, maar met name de Fabia en de Octavia waren en zijn een hit. Beide modellen werden gemaakt op basis van Volkswagen onderstellen. De zeer zuinige auto’s combineren bovendien relatieve luxe en veel ruimte met een scherp prijskaartje. De positieve waardering is ook terug te zien in de klantenbeoordeling. Waar dit voor 1990 vaak zeer slecht was, werd Skoda vanaf het eind van de jaren ’90 gezien als één van de meest betrouwbare en geliefde automerken. De verkoopcijfers gingen van 172.000 auto’s in 1994 tot maar liefst ruim 1,2 miljoen in 2017. Auto’s van Skoda worden tegenwoordig in meer dan 100 landen verkocht en staan inmiddels te boek als zuinig en zeer betrouwbaar.

Wanneer moet ik de achterruit vervangen van de Skoda?

De achterruit vervangen van de Skoda is snel nodig wanneer deze kapot is gegaan. De achterruit kan breken door een harde impact door bijvoorbeeld een ongeluk of vandalisme. Achterruiten zijn vrijwel altijd gemaakt van gehard glas. Dit bestaat uit één laag glas die snel is verhit en snel is afgekoeld. Hierdoor zijn de autoruiten weliswaar erg sterk, maar breken ze in duizenden stukken uiteen bij een harde impact. Dit is echter veiliger voor inzittenden, omdat de kleine stukjes glas aanzienlijk minder schade kunnen aanrichten dan grote scherven.

Ruitvervanging is nodig zodra de achterruit kapot is, aangezien een reparatie niet mogelijk is. Wanneer u de Skoda achterruit vervangen uitstelt, loopt u risico’s. Dit zijn bijvoorbeeld de volgende:

  • Dieven kunnen eenvoudig in de auto komen
  • Water kan het interieur aantasten
  • Water kan elektrische componenten beschadigen
  • Rijden is oncomfortabel en luidruchtig
  • Inzittenden hebben minder bescherming

Wat zijn de kosten voor een achterruit vervangen van een Skoda?

De kosten voor een Skoda achterruit vervangen variëren. De prijs hangt onder andere af van het model dat u heeft. Daarnaast zijn er achterruiten met bijvoorbeeld donker getint glas, ook wel privacy glass genoemd. Deze zijn vaak duurder dan autoruiten zonder opties. De autoruit vervangen zonder eigen risico te betalen is mogelijk wanneer uw verzekeraar u doorverwijst naar een FOCWA-gecertificeerde expert. Wanneer u deze via ons inschakelt zullen de autoruitexperts het eigen risico tot 150 euro kwijtschelden bij de achterruit vervangen van uw Skoda.

In alle gevallen gaat echter op dat de achterruit vervangen van uw Skoda via ons aanzienlijk goedkoper is dan via een merkdealer. Alleen merkdealers mogen in eerste instantie namelijk autoruiten verkopen waar een merklogo op zit. Hierdoor kunnen ze de prijs hoger maken dan nodig is op basis van hun onkosten. Bij ons kunt de achterruit vervangen van uw Skoda met een after market autoruit. Deze zijn van exact dezelfde hoge kwaliteit en komen uit dezelfde fabriek. Door het ontbreken van een merklogo mogen ook andere partijen deze autoruiten verkopen. Hierdoor is de prijs die wij hanteren voor u aanzienlijk voordeliger. Dit gaat eveneens op voor de voorruit vervangen van een Skoda.

Montage uitbesteden of zelf doen

Daarnaast is het mogelijk om de achterruit vervangen van uw Skoda zelf te doen wanneer u bij ons de autoruiten aanschaft. Veel andere autoglasbedrijven leveren geen autoruiten zonder montage, maar hier is het wél mogelijk. Bestel bovendien eenvoudig de benodigde rubbers en lijsten bij de autoruit. Uw bestelling zal snel worden verzonden, maar het is ook mogelijk om de autoruit op te halen bij één van onze partners in Nederland.

Heeft u de kennis niet in huis om de achterruit te vervangen van uw Skoda? Reken dan op de expertise van onze FOCWA-gecertificeerde partners. Zij voeren op locatie de autoruitvervanging uit tegen een scherpe prijs. Wilt u weer snel en veilig de weg op met uw Skoda? Reken dan op onze uitstekende producten en diensten.