Achterruit vervangen Smart

Nu ook met werkplaatsen in België
Betaal vooraf of bij de monteur
Verzekerd van vakmanschap met 4 jaar garantie

Ga direct naar:

 

Voordelig uw Smart achterruit vervangen

Wat betreft kleine en compacte stadsauto’s is er één merk die boven de rest uitsteekt: het Duitse Smart. Wanneer u een auto van deze makers in uw bezit heeft en bijvoorbeeld door vandalisme of een ongeluk op zoek bent naar de beste en meest voordelige manier om de achterruit van de Smart te vervangen, dan zit u hier goed. Het vervangen van de achterruit van uw Smart is behoorlijk aan de prijs bij een merkdealer, maar gelukkig hoeft het u niet de hoofdprijs te kosten. De prijzen zullen door een after market autoruit te bestellen een stuk lager uitvallen. Meer over de achterruit vervangen van uw Smart en de bijzondere geschiedenis van dit automerk leest u hieronder. Wist u bijvoorbeeld dat de oprichting van Smart tot stand kwam door de samenwerking tussen een bekend horlogemerk en een van de meest gerenommeerde automerken ter wereld?

Na lange voorgeschiedenis Smart in 1994 opgericht in Duitsland

Voor het echte begin van Smart gaan we terug naar het jaar 1982. Nicolas Hayek,
de CEO en oprichter van de Swatch Group,
toen nog SMH geheten, kreeg in dat jaar het idee om een compacte stadauto te ontwikkelen, die ondanks het geringe formaat stijlvol en efficiënt moest worden. Hij vond dat er in de huidige markt nog geen goed alternatief was op dit gebied en dacht het te kunnen vullen door een nieuwe auto te ontwikkelen. Dit wilde hij ook onder meer om goede reclame te kunnen maken voor de diverse horlogemerken, zoals Swatch, Omega, Longines en Tissot waar hij de leiding over had. Het idee van de compacte auto werd geconcretiseerd in het Swatchmobile-concept. Hayek richtte hiervoor een nieuw bedrijf op en begon met het ontwerpen en de eerste fases van de ontwikkeling.

Mede omdat Hayek niet wilde concurreren met de bestaande automerken en niet voldoende kon en wilde investeren in een distributienetwerk, zocht hij de samenwerking met een gerenommeerd automerk. Na lang zoeken werd in 1991 een partnerschap aangegaan met Volkswagen. De hele situatie veranderde weer toen Volkswagen in 1993 een nieuwe CEO kreeg en zelf bezig ging met de ontwikkeling van de Volkswagen Lupo 3L, die ongeveer in hetzelfde segment moest vallen. Het contract werd beëindigd en Hayek klopte onder meer bij BMW, Fiat en Renault aan voordat hij in Daimler-Benz, het huidige Daimler AG,
een nieuwe partner vond. In 1994 betekende dit de oprichting van het bedrijf Micro Compact Car.
De Swatch Group kreeg hierin een aandeel van 49% en de resterende 51% was in handen van Daimler-Benz.

Eerste Smart-model verschijnt in 1998

Een van de eerste dilemma’s die het nieuw opgerichte bedrijf moest zien te verwerken, was de naam van hun automerk. Hayek wilde per se dat de naam Swatch werd opgenomen in de naam, terwijl de Mercedes-tak van het bestuur hier niks in zag. Uiteindelijk kwam men tot het compromis Smart, dat staat voor Swatch Mercedes ART. De eerste fabriek van Smart werd in 1997 in Frankrijk geopend door hoogwaardigheidsbekleders Jacques Chirac
en Helmut Kohl.
De eerste Smart-auto’s rolden in 1998 van de band. Dit ging om de eerste versie van de Smart City-Coupé, die nog altijd als de basis kan worden gezien van meerdere Smart-modellen.

Het duurde overigens niet lang voordat Hayek en de Swatch Group werden uitgekocht. Al in 1997 nam Daimler-Benz een gedeelte van de aandelen over van Swatch, zodat ze 81% in hun bezit hadden. Dit moesten ze doen omdat er veel extra investering nodig was. In 1998 werd vervolgens Swatch helemaal uit het bedrijf gewerkt, dit ook mede omdat Hayek het niet eens was met de aandrijving van de Smart City-Coupé. Volgens hem zou dit een hybride moeten zijn in plaats van een auto aangedreven door alleen een benzinemotor. Na de introductie van de City-Coupé kwamen later nog onder andere de volgende modellen op de markt:

Ondanks de snelle uitbreiding van Smart en de vele investeringen die moederbedrijf Daimler in het automerk stopte, kwam Smart niet uit de rode cijfers. Tussen 2003 en 2006 werd bovendien maar liefst vier miljard euro verlies geleden. Dit zorgde ervoor dat het oorspronkelijke bedrijf Smart GmbH werd opgeheven en Daimler het merk volledig overnam. Tegenwoordig is Smart wel winstgevend en produceert het bedrijf met de Smart Fortwo Coupé en Cabrio en de Smart Fourfour hatchback drie modellen. De auto wordt in 46 landen verkocht en is onder andere in Azië een redelijk succes te noemen.

Achterruit vervangen Smart met after market autoruit

De achterruit van uw Smart vervangen is snel nodig wanneer deze kapot is. Dit komt omdat de achterruiten van auto’s, in tegenstelling tot de voorruiten, niet kunnen barsten. De voorruiten zijn gemaakt van gelaagd glas dat bij elkaar blijft wanneer er een harde impact is. In de beste gevallen resulteert dit in slechts een sterretje of kleine barst. In dat geval is de autoruitschade nog te repareren.

De achterruit vervangen van de Smart is echter beslist nodig wanneer deze schade heeft. Dit komt omdat de achter- en zijruiten zijn gemaakt van gehard glas. Dit glas is snel verhit en snel afgekoeld en staat daardoor onder hoge spanning. Wanneer er bijvoorbeeld door vandalisme of door een ongeluk een harde klap op de achterruit komt, zal deze in duizenden stukjes uiteen barsten. Dit is logischerwijs niet meer te repareren en daarom is de Smart achterruit vervangen noodzakelijk als u er veilig mee door wilt rijden.

Bij een merkdealer zal de prijs voor een achterruit vervangen van de Smart flink oplopen. Dit komt omdat alleen merkdealers autoruiten mogen verkopen waarop een merklogo staat. Deze regel geeft de merkdealers een monopoliepositie en eigenlijk een oneerlijk voordeel. Vanwege het gebrek aan concurrentie vragen ze namelijk meer dan noodzakelijk is. Het vervangen van de achterruit van uw Smart met een after market autoruit is gelukkig een stuk voordeliger. Dit komt omdat deze autoruiten geen merklogo hebben en dus ook door andere experts mogen worden verkocht. De kwaliteit is identiek en de autoruiten zijn geheel nieuw. Doordat er concurrentie mogelijk is valt de prijs voor u als autobezitter een stuk gunstiger uit.

Vervang de Smart achterruit zelf of laat het aan de experts over

Handig is dat u via ons de Smart achterruit zelf kunt vervangen. Kies eenvoudig de achterruit die u nodig heeft en wij zorgen dat u het product binnen twee werkdagen in huis heeft. Wanneer u over de kennis en kunde beschikt om zelf de achterruit te vervangen, is dit een zeer voordelige mogelijkheid. Wanneer u er liever voor kiest om dit aan de experts over te laten dan kunt u eveneens goedkoop de achterruit vervangen. Onze FOCWA-gecertificeerde montagepartners staan voor u klaar om de reparatie op locatie uit te voeren. Door deze experts in te schakelen weet u zeker dat u binnen de kortste keren weer veilig de weg op kunt met uw compacte Smart. Bestel vandaag nog een scherp geprijsde achterruit voor uw auto!