Voorruit vervangen Audi 80

Snelle service en levering
Betaal vooraf of bij de monteur
Verzekerd van vakmanschap met 4 jaar garantie

Ga direct naar:

 

Kosten voor de voorruit vervangen van uw Audi 80

De Audi 80 staat in de top drie met meest verkochte Audi modellen in Nederland. Er werden bijna 85.000 exemplaren verkocht in ons land. Dat heeft gezorgd voor een flinke after market met auto-onderdelen. Ook wanneer de voorruit vervangen moet worden van uw Audi 80, kunt u gebruikmaken van de after market voor autoglas, waar de prijzen veel lager liggen dan bij de merkdealers. Maar laten we eerst eens kijken naar dit bijzonder populaire model, dat uiteindelijk zelfs de basis zou worden van de populairste Audi in Nederland: de Audi A4.

De eerste generatie startte al in 1972

Audi presenteerde in 1972 de Audi 80 al. Dit model moest de directe tegenhanger worden van de Volkswagen Passat uit de Volkswagengroep, waar Audi in 1972 uiteraard al onderdeel van was. De luxere uitvoering van de Audi 80 (de Audi 90) werd pas in 1984 in productie genomen.

De eerste generatie van de Audi 80 bestond uit een voorwiel aangedreven auto met een watergekoelde motor. De Audi 80 was in vergelijking met de concurrenten vooral ruim en had een opvallend uiterlijk met de dunne raamstijlen die dit type typeren. De eerste facelift was in 1977 een feit: de richtingaanwijzers verdwenen uit de bumper en werden in de koplampen geplaatst die niet langer rond waren. Verder betrof de facelift vooral kleine wijzigingen.

De tweede generatie: groter en voor het eerst een verzinkte carrosserie

De tweede generatie van de Audi 80 was al in 1979 een feit. Dit was een grotere auto die gebouwd werd op het Volkswagen B2-platform en niet het B1-platform waarop de eerste generatie gebouwd werd. Om ervoor te zorgen dat de auto de prestaties behield, werden er sterkere motoren in de tweede generatie gebruikt (1.6 in plaats van 1.3 liter).

In 1981 bracht Audi vervolgens de Audi 80 Coupé GT op de markt. Deze werd uitgevoerd met een 2.0 liter en werd alleen geleverd als tweedeurs met het oog op de veiligheid. Na dit punt kwamen de Audi 80-modellen ook met quattro-aandrijving op de markt, een van de kenmerkende eigenschappen van Audi door de jaren heen.

In 1986 zou de derde generatie van de Audi 80 komen, maar voordat dat gebeurde, besloot Audi om een slimme aanpassing te doen aan de carrosserie van de Audi 80. Na de facelift van de Audi 80 werd de carrosserie volledig verzinkt. Een briljante zet, want de levensduur van de auto’s was in die tijd in hoge mate afhankelijkheid van de roest. Audi deed er direct een schepje bovenop door direct 10 jaar garantie te geven.

De derde generatie

De derde generatie van de Audi 80 stond in het teken van een zo laag mogelijke luchtweerstand (precies als bij de Audi 100 die een aantal jaar eerder in productie ging). Er werd daarom gekozen voor een nieuw platform, het Volkswagen B3-platform. Standaard had dit type aandrijving op de voorwielen, maar bij de zwaardere motoren was ook de quattro-aandrijving van Audi beschikbaar.

Alle Audi modellen van de derde generatie hebben een carrosserie die volledig verzinkt is om roest tegen te gaan. Daarnaast kwam Audi met een Procon-Ten-veiligheidssysteem. En dit is hoe Audi dit zelf in 1991 aan het publiek uitlegde:

Kort gezegd: dankzij een stalen kabel worden de riemen aangetrokken en wordt het stuur weggetrokken in de richting van de voorbumper bij een aanrijding. Op die manier lopen de motorkap en autoruit schade op, maar is het voor de bestuurder (en vooral zijn of haar hoofd) een stuk veiliger bij een aanrijding – aldus Audi ongeveer 30 jaar geleden.

De vierde generatie – een herkenbare Audi

In 1991 werd gestart met de vierde generatie van de Audi 80 en dit zou tevens de laatste generatie worden. Opnieuw werd er gekozen voor een nieuw platform, het Volkswagen B4-platform, en opnieuw werd voorwielaandrijving de standaard. Het grootste verschil zit ‘m in de voorbumper met de karakteristieke Audi grille en de achterbank die neergeklapt kon worden omdat de brandstoftank niet meer in de weg zat.

Hier zien we steeds meer Audi zoals we de autobouwer vandaag de dag kennen. De vierde generatie verhuisde van 14 inch naar 15 inch wielen, werd groter en werd er gekozen voor een V6-motor zodat de Audi 80 verder van het segment kwam te staan waar de Volkswagen Passat zich al bevond.


Vier bijzondere versies

In de lijn van de Audi 80 zijn vier speciale versies die hier niet mogen ontbreken:

  1. De Audi 80 Cabriolet (1991-2000)
  2. Audi 80 2.0 16V (1990-1991)
  3. Audi S2 Quattro (1991-1995)
  4. Audi RS2 (1994-1996)

De Cabriolet is de eerste soft-top van Audi geweest. Het deelt het onderstel met de Coupé-versie van de Audi 80 en heeft een versterkt voorruitframe dat tegelijkertijd een rollbar is.

De Audi 80 2.0 16V is een type dat slechts twee jaar in productie geweest is. Dit is een van de eerste auto’s waarbij Audi koos voor vermogen: 140 pk uit een 2.0 liter motor met optionele quattro-aandrijving. Blijkbaar beviel dit goed, want een jaar later kwam de Audi S2 om de hoek kijken. Ditmaal maar liefst 220 pk met een 20-klepper vijfcilinder onder de motorkap.

Dit leidde uiteindelijk tot de productie van de Audi RS2 waarbij de hulp van Porsche ingeroepen werd. Het gevolg: 316 pk onder de motorkap en 17 inch velgen voor een veel sportiever karakter.

Audi 80, een van de grootste successen van Audi

Wanneer u kijkt naar de top 3 met meest verkochte modellen van Audi in Nederland, dan valt iets op. Ja, de Audi 80 staat ‘slechts’ op de derde plek met 85.000 verkopen. Dat is echter niet het hele verhaal. De Audi A4 is namelijk direct voortgekomen uit de Audi 80 (net als dat de Audi A6 rechtstreeks uit de productielijn van de Audi 100 gekomen is). En die Audi A4 staat met meer dan 120.000 exemplaren dik op de eerste plaats in de ranglijst. Daarmee is de Audi 80 duidelijk een enorm succes geweest voor de Volkswagengroep.

Wanneer moet mijn Audi 80-voorruit vervangen worden?

Heeft u ruitschade in het zichtveld van de bestuurder en is ruitreparatie niet langer mogelijk omdat het meer is dan een sterretje? In dat geval is de autoruit vervangen de enige optie. Dit geldt ook voor vertakte scheuren in het autoglas buiten het zichtveld van de bestuurder.

Kan ik op de kosten besparen door zelf de Audi voorruit te vervangen?

Nee, in dat geval lopen de kosten vaak alleen maar hoger op. Het vervangen van een voorruit is het werk voor de professionals die weten wat zij doen. Wilt u besparen op een nieuwe voorruit voor uw Audi, kijkt u dan eens naar onze prijzen voor after market autoglas voor uw Audi. Dezelfde kwaliteit als de voorruiten bij uw Audidealer, alleen tegen veel scherpere tarieven omdat er geen merklogo betaald hoeft te worden.

Voorruit Audi 80:

€ 299,00

Voorruitrubber Audi 80:

€ 30,00

Eventuele montage:

€ 100,00 (NL) - € 130,00 (BE)

Bent u een ervaren monteur en heeft u alleen een nieuwe voorruit nodig voor een Audi 80? Dan kunt u bij ons eenvoudig nieuwe voorruiten bestellen zonder montage. Wilt u graag dat de voorruit ook gemonteerd wordt, dan kiest u voor een voorruit mét montage door onze gecertificeerde montagepartners.

Komt u er niet uit, neem dan gewoon even contact met ons op. We helpen u graag de voorruit te vinden voor uw Audi 80.