Voorruit vervangen Audi Q5

Snelle service en levering
Altijd lage prijzen
Verzekerd van vakmanschap met FOCWA garantie

Ga direct naar:

 

Kosten voorruit vervangen van uw Audi Q5

De Audi Q5 is het meest verkochte model uit de Q-serie van Audi in Nederland. Dat betekent dat er een flinke after market is voor onderdelen. Moet de voorruit vervangen worden van uw Audi Q5, dan kunt u ook gebruikmaken van deze optie om de kosten zo laag mogelijk te houden. Voordat we verder kijken naar de mogelijkheden van een voorruit vervangen, kijken we eerst naar de Q5 van Audi. Was de tweede SUV van Audi een succes, en waarom is de SQ5 een uniek model in het portfolio van de Duitse autofabrikant?

De Audi Q5, de tweede SUV van deze autofabrikant

Audi zette de eerste stappen op de SUV-markt met de Q7, een model waarvan de eerste generatie geen succes werd. De eerste Q5-lijn had dezelfde problemen als de Q7, alleen was Audi er ditmaal veel sneller bij om de problemen op te lossen.

De eerste generatie van de Q5 is gebouwd op het platform van de Audi A4 (modeljaar 2007). De eerste exemplaren kwamen in 2008 op de markt en moesten de concurrentie aangaan met sterke alternatieven. De BMW X3 en de Mercedes-Benz GLC-serie waren de meest voorname concurrenten. De Q5 hield zich echter goed: op dit moment zijn er meer dan 8.500 exemplaren van de Q5 verkocht. De BMW X3 doet het beter met meer dan 10.000 exemplaren, waar de Mercedes ver achtergebleven is in Nederland met nog geen 3.000 verkopen.

Binnen twee jaar al naar de hybride

De Audi Q7 kreeg het flink te verduren. Een onzuinige en grote auto – op het moment van de dieselgate – was geen sterke keuze van de Duitsers. Bij de Q5 werd veel sneller ingegrepen om de kritiek te verstommen. Binnen twee jaar na het lanceren van de eerste Q5 werd een hybridelijn op de markt gebracht. De Q5 Hybrid Quattro scoorde veel beter op het gebied van verbruik en uitstoot. Tegelijkertijd is dit de allereerst hybride die Audi gemaakt heeft. Opvallend detail: de Audi Q5 Hybrid Quattro heeft geen toerenteller, maar een ‘vermogensmeter’.

Deze vermogensmeter heeft een bereik van 0 tot 100, waarbij 100 (%) staat voor de maximale capaciteit. Deze eerste stapjes op de hybridemarkt zijn gevolgd door veel meer exemplaren en aangepaste motoren voor de Audimodellen.

De facelift van 2012

In 2012 werd er een facelift toegepast. Het gaat hier eens niet om compleet nieuwe generaties met andere platformen, zoals het geval was bij de Audi Q3 en Audi Q7. Bij deze facelift werden een aantal dingen aangepast, waaronder:

  • Toevoeging van een start-stopsysteem
  • Directe inspuiting
  • Motoren met betere prestaties

Dit zorgde voor een verbruik dat maar liefst 17% lager uitviel dan de modellen die voor de facelift gemaakt zijn. En uiteraard precies op het moment dat Audi meer marktaandeel wil in Europa en Amerika en het wel moet gaan werken aan het verbruik en de uitstoot van de Audimodellen.

Daarnaast werden de lampen van het model aangepast en kwamen er meer motoren beschikbaar. In 2015 werd er opnieuw een update gedaan, maar deze was alleen van technische aard. De motoren die gebruikt werden voor de Audi Q5 werden aanzienlijk sterker en de software werd bijgewerkt.

Verschillende varianten

Er zijn meerdere varianten uitgebracht van de Audi Q5. Zo werd er een Audi Q5 Custom Concept ontwikkeld, met een 3.0 V6 TFSI-motor (geleend van de Audi S4 en Audi S5) met supercharger. Binnen 4,5 seconde van 0 naar 100 kilometer per uur – en met rode accenten verwerkt in het uiterlijk voor een sportievere uitstraling.

Écht opvallend was echter de Audi SQ5. Dit was – uiteraard – een sportieve variant van de Q5, maar dit model gaat de geschiedenisboeken in vanwege een andere reden. Het was de allereerste keer dat Audi een dieselmotor plaatste in een S-variant. En waarschijnlijk ook de laatste keer. De tweede generatie van de SQ5 werd namelijk uitsluitend geleverd met een benzinemotor. In april 2018 werd dit type overigens al uit productie genomen.

De SQ5 heeft een 3.0 twin turbo V6 gekoppeld aan een tiptronic systeem met acht trappen. Audi heeft hiernaast een exclusieve lijn opgezet, de Audi SQ5 Exclusive Concept, waarbij nappaleer gebruikt is in het interieur. De tweede generatie wordt standaard geleverd met 20 inch velgen (21 inch optioneel) en een sportophanging waarmee de auto dertig centimeter verlaagd kan worden. Dit type wordt geleverd met benzine- of dieselmotoren in Europa. In Amerika is de dieselvariant van de tweede generatie Audi Q5 nooit op de markt gebracht. Daar wordt dus alleen de benzinevariant verkocht.

De tweede generatie van de Audi Q5

In 2017 kwam de tweede generatie van de Audi Q5 uit. Audi besloot vast te houden aan hetzelfde platform. De basis van de tweede generatie is opnieuw de Audi A4. Dit model is echter langer en aanzienlijk lichter: het verschil met de eerste generatie van de Audi Q5 is bijna 100 kilo.

De tweede generatie van de Audi Q5 heeft vooral veel te bieden op de volgende punten:

  • Efficiency
  • Connectiviteit
  • Assistentiesystemen

Is de Q5 het succes dat Audi nodig had?

Vallende verkoopcijfers, een dalend marktaandeel en te laat begonnen met het produceren van SUV-modellen. Dat was de situatie bij Audi bij het opzetten van de Audi Q5 op het moment dat de Q7 al bergen met kritiek te verwerken had gekregen. Maar Audi pakte het verstandig aan en werkte direct door naar de hybride, waarmee het luisterde naar de vraag op de markt.

 
Het is niet voor niets dat de Audi Q5 de bestverkochte Q-Audi is. Daarnaast heeft Audi veel van de kennis kunnen gebruiken bij het opzetten van de e-tron-modellen
en het zuiniger maken van andere types. Daarmee is de Audi Q5 zonder twijfel een gevierd model bij de makers zelf.

Wat te doen bij ruitschade aan uw Audi Q5?

De autoruit moet vervangen worden wanneer deze niet meer aan de eisen voldoet. Concreet gaat het hierbij vaak om een ster of scheur in de voorruit in het zichtveld van de bestuurder. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren wanneer licht weerkaatst op de plek van de ruitschade. Daarnaast is het uiteraard niet bevorderlijk voor uw zicht op de weg.

De autoruit vervangen is echter niet zo duur als u wellicht denkt. U kunt flink op de kosten besparen door te kiezen voor een after market autoruit. Dit zijn autoruiten die vaak in dezelfde fabrieken gemaakt worden als het merkglas van uw Audidealer. De eisen aan het autoglas zijn identiek. Door het ontbreken van het merklogo ontbreekt echter ook een stuk van het kostenplaatje. Goedkoop de autoruit vervangen is dus zeker een optie wanneer u een nieuwe voorruit voor uw Audi Q5 bij ons bestelt. Een voorbeeld van wat een nieuwe autoruit kost:

Voorruit Audi Q5:

€ 179,00

Voorruit Audi Q5 met camera:

€ 279,00

Eventuele montage:

€ 100,00 (NL) - € 130,00 (BE)

Kan ik zelf een Audi Q5 voorruit vervangen?

Wanneer u dit niet zeker weet, dan is het antwoord per definitie ‘nee’. Voorruiten van auto’s kunnen alleen vervangen worden door professionals. Heeft u nauwelijks ervaring met het vervangen van voorruiten, schakelt u dan liever onze FOCWA-gecertificeerde montagepartners in. Zo weet u zeker dat de ruit niet gaat lekken en niet losschiet bij stevig remmen of een aanrijding.

Heeft u wel veel ervaring met voorruiten vervangen? Dan kunt u direct een nieuwe Audi Q5 voorruit bestellen zonder montage via onze website.

Voorruit vervangen van uw Audi Q5 binnen 3 werkdagen

Moet de voorruit vervangen worden van uw Audi Q5 en moet het nauwkeurig en goed gebeuren? Bestel dan vandaag nog uw Audi Q5 voorruit via ons. Binnen drie werkdagen wordt de nieuwe voorruit bij u geleverd, met of zonder montage.