Ga direct naar:
Er is geen enkel model dat zo belangrijk geweest is voor Skoda als de Octavia. Toegegeven, de Skoda Favorit en Skoda Felicia zullen ingelijst aan de muur in het hoofdkantoor hangen, maar het was de Octavia die de doorbraak zou betekenen van het (inmiddels eigenlijk niet meer volledig) Tsjechische bedrijf dat hiermee de concurrentie aan kon gaan met succesmodellen van grote autofabrikanten.
Heeft u een Skoda Octavia waarvan de voorruit vervangen moet worden? Dan verrassen we u graag met de bijzonder lage prijs van onze nieuwe voorruiten voor uw auto. Voordat we dat doen, kijken we eerst samen naar het model dat menig autokoper naar de dealers wist te lokken.
In november 1996 kwam de eerste Skoda Octavia de fabriek uitrollen (modeljaar 1997) en in de meeste West-Europese landen begon de verkoop van dit model pas in 1998. Het was al snel duidelijk hoe groots dit model zou worden, want de Octavia werd in één adem genoemd met de Opel Vectra en de Ford Mondeo. Tegelijkertijd was dit geen spectaculair model, het was eerder een logisch vervolg op het uitbrengen van de Skoda Felicia een aantal jaar eerder, dat op zijn beurt weer een logisch vervolg was op de Skoda Favorit.
Wat wel opvallend was, was dat de Skoda Octavia een doorslaand succes werd in India, waar de zuinige motoren en robuustheid van het model de Octavia een grote favoriet maakten. Dat zou overigens ook zo blijven na de eerste generatie.
De eerste generatie kreeg een facelift, die vooral gevolgen zou hebben voor het interieur van de auto maar die verder vrij weinig stof op deed waaien.
In 2004 volgde de tweede generatie van dit model, dat nu op het A5-platform van Volkswagen geplaatst zou worden, een platform dat u wellicht kent van modellen als de Volkswagen Golf (gen. 5), Seat Léon (gen. 2), Volkswagen Jetta (gen. 5) en de Audi A3 (gen. 2). De ontwerpers gingen terug naar de tekentafel en onder leiding van Peter Wouda en Thomas Ingenlath kwam de tweede generatie tot stand, met een compleet nieuw aanbod aan motoren en het model werd direct ook hoger om het risico op schade aan de auto kleiner te maken.
Deze generatie kreeg een facelift in 2009, waarbij vooral de bumper en koplampen aangepakt werd, net als aan een aantal van de versnellingsbakken, de radio en het stuur, samen met een aantal andere aanpassingen aan het interieur voor bepaalde uitrustingsniveaus van het model.
In 2013 kwam de derde generatie op de markt, die al een jaar eerder gespot was door journalisten. Het nieuwe model was iets hoger en langer dan de voorganger, maar tegelijkertijd meer dan 100 kilogram lichter én met meer bagageruimte dan de Volkswagen Passat. Deze nieuwe Octavia werd voorzien van sensoren in de voorbumper om meer ADAS-systemen te kunnen implementeren, zoals een waarschuwing in het geval er een object of persoon te dicht bij de voorbumper in de buurt komt (oftewel een preventiesysteem voor aanrijdingen en botsingen). Ook werd het model voorzien van features zoals verkeersbordherkenning en andere baanbrekende foefjes, zoals een speciale houder voor parkeerkaarten.
De derde generatie werd, net als de twee voorgangers, een doorslaand succes. Al in 2016 kondigde Skoda aan dat het één miljoenste exemplaar van de derde generatie uit de fabriek was komen rollen.
In 2017 zou deze generatie nog een facelift krijgen, waarbij vooral de koplampen (een terugkomend thema bij faceliften van Skoda) aangepast zouden worden. Ook kwam er een speciale uitvoering voor de Chinese markt, waar de facelift ervoor zou zorgen dat de Octavia veel op de Skoda Superb zou gaan lijken.
In 2019 werd de vierde generatie aangekondigd, die pas medio 2020 geleverd zou kunnen worden. Opnieuw koos Skoda ervoor om tal van technologische features toe te voegen aan het model, waardoor de vierde generatie nog luxer is dan de derde generatie, mede dankzij het HUD-display (head-up display), draadloze oplaadmogelijkheden voor telefoons, een joystick als versnellingspook en een systeem dat checkt of er andere voertuigen aankomen wanneer u de deur van de auto wilt openen. De vierde generatie van de Skoda Octavia is op het moment van schrijven nog altijd in productie en heeft nog geen facelift gehad. Mocht die wel komen, dan vrezen we nu al voor de koplampen van het model.
Al in 2016 waren er meer dan 5 miljoen exemplaren van de Skoda Octavia gemaakt en was bijna de helft van elke nieuwe Skoda een Octavia, wat duidelijk laat zien hoe belangrijk dit model geweest is voor het Tsjechisch-Duitse bedrijf.
Qua reclames is er veel te bekijken, maar onderstaande reclame is wellicht een pareltje in de wereld van auto-advertenties. Vooral omdat deze reclame aanvankelijk kinderlijk en bijzonder doelloos lijkt, en dan ineens een sterke twist krijgt waarmee de Octavia zich in de schijnwerpers zet als dé familieauto voor elk gezin.
Voorruitschade kan gevaarlijke situaties veroorzaken omdat een ster of scheur af kan leiden tijdens het rijden en omdat binnenkomend licht op onvoorspelbare wijze weerkaatst kan worden door de autoruitschade. Maar in lang niet alle gevallen moet de voorruit ook daadwerkelijk vervangen worden. Sterker nog, er zijn slechts twee gevallen waarbij de Skoda Octavia voorruit aan vervanging toe is. Zit er een ster in de voorruit met een diameter van minstens 2 centimeter of is het een vertakte scheur en zit de schade in het zichtveld van de bestuurder? Dan moet de Skoda Octavia voorruit vervangen worden. Uw auto wordt met deze schade dan ook (uiteraard) afgekeurd bij de volgende apk.
U heeft al een nieuwe Skoda Octavia voorruit voor € 299. Houd echter vooral in de gaten dat het aanbod aan Skoda Octavia voorruiten op de pagina groot is en dat het belangrijk is dat u de voorruit kiest die bij uw auto en voorkeuren past. Al onze Skoda Octavia voorruiten zijn aanzienlijk goedkoper dan de voorruiten die de Skoda-dealer voor u klaar heeft liggen en dat is opmerkelijk, want de kwaliteit is identiek. Originele voorruiten zijn echter voorzien van een merklogo dat zorgt voor een exclusief karakter dat u terugziet in het prijskaartje.
Onze vervangende autoruiten zijn daarmee de beste keuze wanneer u wel wilt besparen op de prijs, maar niet op de kwaliteit. Ter illustratie: ons autoglas is zo goedkoop dat onze nieuwe voorruiten vaak nog altijd goedkoper zijn dan tweedehands autoglas.
Heeft u geen idee hoe u de voorruit van een Skoda Octavia kunt vervangen en hoopt u een handleiding te vinden? Dan hebben we iets beters voor u. Wij werken samen met professionele montagepartners die autoruiten op locatie vervangen tegen een zeer scherpe prijs en zij zorgen ervoor dat u binnen korte tijd weer veilig de straat op kunt met een intacte, schone voorruit die op de juiste manier gemonteerd is.
Bent u zelf een specialist of kent u iemand die de voorruit van uw Skoda Octavia kan vervangen? Dan kunt u de nieuwe autoruit(en) ook bij ons bestellen zonder montage. Veel garagehouders kiezen er zelfs voor om hun bestelling bij ons af te halen, om zo nog verder op de kosten te besparen.
Is de voorruit van uw Skoda Octavia aan vervanging toe? Dan vindt u bij ons altijd autoglas met de beste prijs-kwaliteitverhouding, net als tal van manieren om uw bestelling af te rekenen en direct ruitvervanging op locatie te regelen. Kunt u niet vinden wat u zoekt of heeft u vragen over onze werkwijze of één van onze producten? Neem dan vooral contact met ons op, zodat we u binnen afzienbare tijd persoonlijk verder kunnen helpen.