Voorruit vervangen Seat Leon

Loading...
Snelle service en levering
Altijd lage prijzen
Verzekerd van vakmanschap met FOCWA garantie

Ga direct naar:

 

Voordelig de voorruit vervangen van uw Seat Leon?

De Seat Leon is één van de meest populaire modellen van het van origine Spaanse automerk Seat. Al sinds 1998 is deze auto verkrijgbaar en tegenwoordig is de vierde generatie op de markt. Wanneer u een Seat Leon in uw bezit heeft en hiervan de voorruit wilt vervangen, dan kan het lastig zijn om het beste adres te vinden om dit te laten doen. Voordelig de voorruit vervangen van de Seat Leon kan gelukkig eenvoudig en snel. Dankzij het gebruik van after market autoruiten is de prijs van een nieuwe voorruit aanzienlijk lager dan bij een merkdealer. We vertellen u hier meer over nadat we ingaan op de geschiedenis van Seat en de succesvolle Seat Leon.

Seat als Spaanse automaker met Italiaanse en Duitse invloeden

Seat is ontstaan in 1950 in Spanje. Na de burgeroorlog en de Tweede Wereldoorlog besloot een consortium van banken samen met de Spaanse overheid om een automerk op te richten. Dit met name om de auto-industrie in het land te stimuleren en de economie een boost te geven. Spanje lag op dat moment namelijk ver achter op de meeste andere landen in West-Europa. Het doel was om een automerk op te richten dat volledig in Spanje, door Spanjaarden en met Spaanse onderdelen werd gemaakt. De oprichters wisten dat dit zeer lastig zou worden zonder hulp van buitenaf en vonden in Fiat een geschikte partner om ze op weg te helpen.

De eerste modellen van Seat waren dan ook rebadged versies van auto’s van Fiat. Met name de in 1957 verschenen Seat 600
was een kantelpunt. Deze kleine auto was betaalbaar en voor veel Spaanse gezinnen een eerste auto. Zo droeg Seat zeker bij aan de opbouw van de economie in die jaren in Spanje. Toen Seat begin jaren ’80 wilde uitbreiden vond het geen gehoor bij Fiat. Daarom werd het contract ontbonden en zag het Duitse Volkswagen-concern zijn kans schoon. De auto’s die sinds die tijd door Seat zijn gemaakt zijn dan ook vaak gelieerd aan andere modellen binnen de Volkswagen Group. Sinds 1990 is Seat volledig in handen van Volkswagen en is het merk onder die vleugels uitgegroeid tot een gerenommeerd automerk.

De eerste generatie Seat Leon verschijnt in 1998

Door het succes van de Seat Ibiza wist Volkswagen wat de beste strategie was om met Seat-modellen te scoren zonder de andere merken binnen het concern in de weg te zitten. Door te kiezen voor een sportiever ontwerp en bovendien zaken als de wielophanging stijver te maken, werd het een auto voor de vaak wat jongere autobezitters. Niet voor niks volgden al snel versies met stevigere motoren. De meest krachtige uitvoering van deze eerste generatie Seat Leon beschikte over meer dan 200 pk. Daarmee was de auto een stuk sportiever dan de gelieerde Volkswagen Golf en Bora. Bovendien was dit model juist een stukje goedkoper en net wat minder luxe dan de eveneens sterk gelijkende Audi TT en Audi A3. Dit alles terwijl de Seat Leon plaats heeft voor vijf personen, een redelijk ruime kofferbak heeft en zelfs als optie over luxe als een voorruit met regensensor beschikt.

Bijzonder is ook de naam van dit model. Net als eigenlijk alle auto’s van Seat die zijn verschenen sinds de overname door VW verwijst de naam naar een plek in Spanje. Dit is bijvoorbeeld ook het geval bij de:

 
De stad León staat bekend om de prachtige kathedraal en is tevens de hoofdstad van de autonome regio Castilië en León.

Tweede generatie Seat Leon verkrijgbaar van 2005 tot 2012

Door de uitstekende verkoopcijfers werd besloten om een tweede generatie van de Seat Leon te maken. Deze verscheen voor het eerst in 2005. Qua ontwerp verschilt het niet bijzonder veel met de eerste generatie, maar de lijnen zijn wat strakker en scherper. Vooral van binnen is de auto geüpdatet naar de nieuwe standaard van die tijd waarbij optioneel zelfs de voorruit van de Seat Leon vervangen werd met voorruitverwarming. Het sportieve tintje is eveneens doorgevoerd en op den duur was er een nog krachtigere versie van Seat Leon verkrijgbaar. De duurste uitvoering van deze generatie heeft bijna 300 pk en is daarmee een van de krachtigste auto’s die Seat tot nu toe heeft geproduceerd.

Derde generatie Seat Leon vanaf 2012 tot vandaag de dag

De nieuwste generatie van de Seat Leon verscheen alweer enkele jaren geleden. De auto is opnieuw van binnen en van buiten aangepast. Met name de extra ruimte binnenin, terwijl de auto juist minder lang is geworden, is een groot voordeel. Daarnaast zijn er veel nieuwe veiligheidsmaatregelen in de derde generatie van de Seat Leon ingebouwd en zijn moderne snufjes als driver fatigue detection en lane-keeping assistant als opties verkrijgbaar. Bij de laatstgenoemde optie wordt de voorruit uitgerust met een camera. Dit nieuwste model deelt veel met de Audi A3 Mk3, de Volkswagen Golf Mk7 en de Skoda Octavia Mk3.

Wanneer is het vervangen van de Seat Leon voorruit nodig?

De autoruit vervangen is gelukkig niet direct nodig wanneer ruitschade is opgetreden. Zolang het om bijvoorbeeld een sterretje gaat, dan kunt u er gewoon mee doorrijden of dit laten repareren. Ook een barst is niet per se een teken dat u snel de voorruit moet vervangen van de Seat Leon. Een kleine barst die enkelvoudig is en niet in het directe zicht van de bestuurder zit, is niet direct reden om de autoruit te vervangen. Dit is wel het geval wanneer het een meervoudige barst is of een barst die wel in het directe zicht van de bestuurder zit.

De Seat Leon voorruit vervangen is dan snel nodig omdat de barst ten eerste zonlicht en verlichting van tegenliggers kan reflecteren in de ogen van de bestuurder van de auto. Dit kan zorgen voor verblinding en is uiteraard gevaarlijk wanneer u met de auto rijdt. Ten tweede zijn de voorruiten voor een groot gedeelte belangrijk voor de stijfheid van de auto. Bij een ongeluk zorgt dit ervoor dat de klap zo goed mogelijk kan worden opgevangen. Een barst kan de stijfheid van de auto aantasten en zo geen optimale bescherming meer bieden bij een eventueel ongeluk. Het vervangen van uw Seat Leon voorruit is daarom geen klus die u uit kunt stellen wanneer dit soort schade is opgetreden.

Wilt u zelf de voorruit vervangen van uw Seat Leon? Dat kan ook!

Zelf de voorruit vervangen van de Seat Leon is mogelijk door een losse autoruit te bestellen zonder montage. Hoewel veel andere aanbieders van autoruiten deze optie niet geven, kunt u die hier wél vinden. De autoruit vervangen tegen lage kosten kan bovendien aanzienlijk goedkoper dan via een merkdealer. Dit komt omdat de merkdealers het alleenrecht hebben op de verkoop van autoruiten met een merklogo. Door deze unieke positie vragen ze hogere bedragen dan nodig is. Het enige verschil tussen het autoglas dat merkdealers verkopen en after market autoruiten is het ontbreken van het merklogo.

Wanneer u niet zelf de voorruit wilt vervangen van de Seat Leon kunt u uiteraard ook op ons rekenen. Onze FOCWA-gecertificeerde montagepartners komen graag op locatie de voorruit vervangen van de Seat Leon. Ook op deze manier weet u zeker dat u aanzienlijk voordeliger uit bent dan via een merkdealer. Wilt u weer snel en veilig de weg op? Bestel dan vandaag nog de vervangende voorruit voor uw Seat Leon.