Voorruit vervangen Seat Cordoba

Loading...
Snelle service en levering
Altijd lage prijzen
Verzekerd van vakmanschap met FOCWA garantie

Ga direct naar:

 

Eenvoudig en voordelig de voorruit vervangen van een Seat Cordoba

Al jaren is het van oorsprong Spaanse automerk Seat één van de bestverkopende automerken in ons land. Vooral de wat kleinere auto’s van Seat zijn in Nederland veel op de weg te vinden. Dit komt omdat ze een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding hebben. Veel modellen zien er bovendien sportief uit en combineren dit met prima prestaties. De Seat Cordoba is één van deze wat kleinere modellen van Seat die veel zijn verkocht in ons land. Het komt daarom regelmatig voor dat de voorruit vervangen moet worden van een Seat Cordoba. Deze ingreep kan bij een merkdealer een fikse rekening opleveren, maar het is gelukkig ook mogelijk om eenvoudig  te besparen op de voorruit vervanging. Via ons de voorruit van de Seat Cordoba vervangen kan tegen aanzienlijk lagere prijzen. Wij vertellen u er hier meer over.

Seat eerste succesvolle Spaanse autobedrijf

Hoewel in veel Europese landen autofabrikanten begin 20e eeuw als paddenstoelen uit de grond schoten, was dit in Spanje aanzienlijk minder het geval. Er waren uiteraard wel wat kleine autobouwers actief, maar deze richtten zich vooral op het hogere segment. In de betaalbare klasse viel er weinig te kiezen voor de Spaanse bevolking, die bovendien door de matige economische situatie in die jaren in het land überhaupt weinig te besteden had. Spanje bleef in het begin van de 20e eeuw achter bij veel andere Europese landen. De Spaanse burgeroorlog, die van 1936 tot en met 1939 woedde, hielp hier uiteraard niet aan bij.

Toen de rust in 1940 enigszins was hersteld in Spanje werd door een aantal banken het idee geopperd om een nationaal automerk op te richten. Ook de overheid, onder leiding van toenmalig dictator Franco, zag wel brood in dit idee. Doordat de Tweede Wereldoorlog op dat moment uitbrak werd het niet verstandig geacht om meteen te beginnen met het bedrijf. In 1950 was dit uiteindelijk wel zover. Toen werd door diezelfde alliantie van banken, in samenwerking met de overheid, Seat opgericht. Omdat het bedrijf vanaf het nulpunt moest beginnen werd gezocht naar een betrouwbare partner die over voldoende kennis beschikte. Dit werd Fiat, omdat dat bedrijf al had bewezen in een soortgelijke markt als die van Spanje, namelijk Italië, te kunnen floreren.

Seat begint productie en groeit gestaag in eigen land

De eerste auto die Seat maakte was de Seat 1400
in 1953. De impact van de eerste modellen was echter relatief laag, omdat de prijs van deze auto’s behoorlijk hoog lag. De overgrote meerderheid van de bevolking kon deze auto’s niet betalen. Wel werden er goede stappen gemaakt richting het onafhankelijk worden en het compleet in Spanje produceren van de auto’s en alle onderdelen. Het grootste succes van Seat volgde in 1957 toen de Seat 600,
gebaseerd op de Fiat 600, in productie ging. Deze auto staat voor velen symbool voor het Spaanse economische wonder. De betaalbare auto werd bijzonder veel verkocht en stelde meer en meer gezinnen in staat om verder te reizen voor hun werk en voor recreatie. Hierdoor had deze auto ook op bredere schaal een grote impact op de Spaanse economie.

In de jaren ’80 waren er grote investeringen nodig om te zorgen dat Seat kon blijven groeien. Fiat wilde en/of kon hier niet aan meewerken en de Spaanse overheid, die nog steeds een vinger in de pap had bij het autobedrijf, besloot de samenwerking met Fiat te beëindigen. Vanaf 1982 werden er hierdoor geen rebadged modellen van Fiat meer door Seat gemaakt. Deze samenwerking was echter het teken voor Volkswagen om de boel over te nemen. Al een jaar later, in 1983, tekenden het Spaanse en het Duitse bedrijf een overeenkomst. Dit resulteerde uiteindelijk in 1990 in de complete overname van Seat door Volkswagen. Sindsdien is Seat uitgegroeid tot een vrijwel wereldwijd verkrijgbaar automerk met enkele zeer succesvolle modellen achter zijn naam. Dit zijn onder meer de:

De Seat Cordoba meer dan vijftien jaar een bestseller

De handige en veelzijdige Seat Cordoba werd voor het eerst verkocht in 1993 en was tot en met 2009 in productie. Dit model van Seat is onder meer als stationwagen, coupé, hatchback en sedan gefabriceerd. Hierdoor was het een geschikte auto voor een groot publiek. Er zijn twee verschillende versies van verschenen. De Seat Cordoba Mk1 werd van 1993 tot 2002 verkocht en van 2002 tot 2009 de Mk2. De eerste generatie van de Seat Cordoba is sterk gerelateerd aan diverse modellen van zowel Volkswagen als Seat. Dit zijn bijvoorbeeld de:

  • Seat Ibiza Mk2
  • Volkswagen Derby
  • Volkswagen Polo Mk3
  • Volkswagen Golf Mk3
  • Volkswagen Vento

Allen gebruiken hetzelfde Volkswagen-platform en zijn bovendien verkrijgbaar met zeer sterk op elkaar lijkende motoren. Het voordeel van de Seat Cordoba ten opzichte van de andere gelijkwaardige modellen binnen het Volkswagen-concern, was onder andere het zeer sportieve uiterlijk. Niet voor niks werd de Seat Cordoba ook in de rallysport gebruikt.

De tweede generatie van de Seat Cordoba heeft vervolgens overeenkomsten met de Seat Ibiza Mk3, Volkswagen Polo Mk4 en de Skoda Fabia Mk1 en Mk2. De Seat Cordoba voorruit werd niet opnieuw ontworpen, hiervoor werd net als bij de eerste generatie gebruik gemaakt van een Seat Ibiza voorruit. De Seat Cordoba Mk2 was alleen als sedan verkrijgbaar en daardoor een aanzienlijk minder succes dan zijn voorganger. Daarom is de auto in 2009 uit productie gehaald. De Seat Ibiza ST en de Seat Toledo kunnen worden gezien als de natuurlijke opvolgers van dit model.

Voorruit Seat Cordoba vervangen

Schade aan de voorruit kan op vele manieren ontstaan. Bij bijvoorbeeld een ongeluk, steenslag of vandalisme kan de autoruit beschadigen. Het is zeker niet zo dat het vervangen van de Seat Cordoba voorruit direct nodig is wanneer u schade heeft. Dit komt omdat de voorruiten van alle auto’s zijn gemaakt van gelaagd glas. Dit glas bestaat uit drie lagen: twee lagen glas en een laag PVB-folie. Deze lagen worden snel verhit en langzaam afgekoeld, waardoor de voorruiten zeer sterk zijn. Bij een harde impact zal de autoruit bovendien niet breken in duizenden stukken. Er zal hooguit een sterretje of een barst ontstaan.

Een sterretje kan vaak worden gerepareerd, maar wanneer het om een barst gaat is de voorruit vervangen van de Seat Cordoba echt noodzakelijk. Het autoglas vervangen kunt u vervolgens laten doen bij een merkdealer, maar daar kunt u zeker niet de laagste prijs vinden. Dit komt omdat merkdealers het monopolie hebben op de verkoop van autoruiten met een merklogo. Door dit monopolie vragen ze hogere prijzen dan nodig. Via ons kunt u snel en gemakkelijk after market autoruiten aanschaffen. Deze voorruiten komen uit exact dezelfde fabriek en zijn van dezelfde hoge kwaliteit als autoruiten met een merklogo. Ze mogen door het ontbreken van het logo ook door andere partijen worden verkocht en hierdoor is de prijs voor u een stuk gunstiger. De Seat Cordoba voorruit vervangen kunt u dus het beste via ons doen.

Zelf de voorruit vervangen van de Seat Cordoba of dit uitbesteden

Het autoraam van de Seat Cordoba zelf vervangen kan ook via ons. Bestel eenvoudigweg de autoruit of autoruiten die u nodig heeft en kies de bijhorende rubbers en lijsten. Wij zorgen dat u de bestelling snel thuis heeft, zodat u zeer voordelig de voorruit vervangen kunt van de Seat Cordoba. Indien u deze klus liever aan een professional overlaat dan kunt u rekenen op onze FOCWA-gecertificeerde montagepartners. Ze komen  zelfs op een locatie naar keuze de autoruit vervangen. Snel weer met een nieuwe voorruit in uw Seat Cordoba de weg op? Bestellen dan vandaag nog.