Ga direct naar:
De Skoda Fabia is een model dat op het moment van schrijven al in de vierde generatie zit en dat een groot succes geworden is voor de autofabrikant. Ook in Nederland is het model goed ontvangen en staat het hoog in de lijst met meest verkochte modellen van Skoda. Heeft u een Fabia en moet de voorruit vervangen worden? Dan vindt u bij ons kwalitatieve nieuwe voorruiten zonder dat u hiervoor de hoofdprijs betaalt. Voordat we u alles vertellen over onze goedkope autoruiten, nemen we het succesnummer van Skoda onder de loep.
Toen Skoda een vervanger moest brengen voor de Skoda Felicia die in 2001 uit productie gehaald zou worden, gingen de ontwerpers naar de tekentafel om een sterk model te ontwerpen en er werd direct gedacht aan tal van verschillende uitvoeringen om zo een groot marktaandeel op te kunnen eisen. Dit resulteerde in de komst van de Skoda Fabia in 1999, die snel ook leverbaar was als Fabia Combi (een stationwagen of hatchback) en de Fabia Sedan.
De Skoda Fabia leunt zwaar op Volkswagen (en dat is geen geheim), want het A04 platform van Volkswagen werd gebruikt om de Fabia op te bouwen, het platform dat ook gebruikt werd voor de vierde generatie van de Volkswagen Polo en de Seat Ibiza. Het was al snel duidelijk dat Skoda een schot in de roos had met de Fabia, zeker omdat het instapmodel groter én goedkoper was dan de Volkswagen Lupo, waarmee het direct een geweldig reclamepraatje voor de dealers klaar had liggen.
Tegelijkertijd was nagenoeg alles aan de Fabia afkomstig van Volkswagen, op een aantal dingen na zoals de MPI-motoren (de 1.0 en 1.4, want die kwamen van Skoda zelf). Pas bij de facelift in 2004 kwam het model wat verder van Volkswagen te staan, want de Fabia kreeg hier nieuwe mistlampen, een nieuwe grille, en er werd een Sport-uitvoering aan het aanbod toegevoegd. In 2006 kwamen er nog een paar kleine aanpassingen, maar eigenlijk waren de ogen al gericht op 2007, want Skoda had de tweede generatie van de Fabia al aangekondigd.
De tweede generatie in 2007 had meer gemeen met de nieuwe Skoda Roomster en was groter dan de voorganger, en ditmaal werden de motoren van Audi gebruikt om de Fabia-modellen aan te drijven. Ook kwamen er direct vier verschillende uitrustingsniveaus om de Fabia aan te laten sluiten bij uiteenlopende autokopers. In 2010 kreeg de tweede generatie een facelift, waarbij de voorkant en de mistlampen (opnieuw) aan werden gepakt, net als het motoraanbod, waarbij de modellen vooral zuiniger werden.
Twee jaar na de productie van de 3 miljoenste Fabia, kwam in 2014 de derde generatie van het model op de markt. Deze ‘Mk3’ Fabia moest een stap terug naar het originele model worden en werd op het PQ26-platform gebouwd, waarbij het model ruim 65 kilogram minder kwam te wegen en waarbij vooral sterk ingezet werd op eenvoud. In 2019 kwam er een facelift voor het model, waarbij veel aangepast werd, van full-led-koplampen tot het interieur en van het dashboard tot de introductie van nieuwe uitrustingsniveaus. Het was allemaal succesvol, want een jaar later werd het 1 miljoenste exemplaar van de derde generatie de fabrieken uitgereden, waarmee meer dan 4 miljoen Fabia’s in totaal gemaakt waren.
Eind 2021 kwam vervolgens de vierde generatie, die gebaseerd is op het MQB-A0-platform van Volkswagen. Volgens Skoda is deze uitvoering de beste kleine auto in het segment, mede vanwege het bijzonder lage brandstofverbruik met tegelijkertijd flink wat kracht onder de motorkap. De Fabia Combi moest echter worden geschrapt, omdat de grotere uitvoering niet aan de Euro-7-standaard kon voldoen.
Op het gebied van marketing heeft Skoda ook successen gecreëerd met de Fabia, zeker met de reclames waarin een Fabia met cake en taart gemaakt werd. En met dat in het achterhoofd, is onderstaande reclame opnieuw bijzonder en sterk.
Wanneer u de auto gebruikt, dan is het risico op voorruitschade onvermijdelijk. Zelfs een steentje dat opspat van onder de banden van de auto voor u, kan zorgen voor een scheur of ster in de voorruit. Het is echter niet zo dat in alle gevallen de voorruit van uw Skoda Fabia direct vervangen moet worden. Integendeel, want de voorruit moet alleen vervangen worden wanneer de ruitschade in het zichtveld van de bestuurder zit en dit een ster is met een diameter van 20 millimeter of meer, of een vertakte scheur.
In alle andere gevallen kunt u doorrijden met de schade in de voorruit, al kan het de moeite waard zijn om hieronder eens te kijken wat een nieuwe Skoda Fabia voorruit bij ons kost, zeker wanneer de ruitschade hinderlijk of vervelend is.
U heeft namelijk al een nieuwe Skoda Fabia voorruit voor € 299 en dat is veel goedkoper dan wat uw Skoda-dealer u rekent voor een nieuwe autoruit. En dat is opvallend, want de kwaliteit van het autoglas is identiek. Onze voorruiten zijn echter zoveel goedkoper omdat zij niet voorzien zijn van een merklogo, wat betekent dat het exclusieve karakter mist. Het prijsverschil is zo groot dat onze nieuwe after market voorruiten voor de Skoda Fabia vaak nog altijd goedkoper zijn dan de tweedehands autoruiten voor dit model.
Wanneer u denkt dat u ook kunt besparen op de kosten voor ruitvervanging door het zelf te doen aan de hand van een instructiefilmpje, besparen we u graag nog meer door dit sterk af te raden. Wanneer u een kleine vergissing of een foutje maakt tijdens het proces, kunt u uzelf, de nieuwe voorruit of de auto beschadigen, waardoor de kosten (hoog) op kunnen lopen. Om het u zo makkelijk mogelijk te maken, werken wij samen met professionele montagepartners die autoruiten op locatie vervangen in heel Nederland en België. Kunt u het zelf of kent u iemand die de Skoda Fabia voorruit voor u kan vervangen? Dan kunt u bij ons ook terecht voor autoglas exclusief montage uiteraard.
Heeft u een Skoda Fabia waarvan de voorruit vervangen moet worden? Dan weet u nu waar u terecht kunt voor nieuwe autoruiten met de beste prijs-kwaliteitverhouding en waar u direct ruitvervanging op locatie kunt regelen. Uiteraard kunt u ook bij ons terecht met uw vragen. Kunt u niet vinden wat u zoekt of wilt u meer weten over een product of onze werkwijze? Neem dan vooral contact met ons op, zodat onze experts u zo spoedig mogelijk persoonlijk verder kunnen helpen.