Voorruit vervangen Renault 5

Snelle service en levering
Betaal in 3 termijnen
Verzekerd van vakmanschap met FOCWA garantie

Ga direct naar:

 

Goedkoop de voorruit vervangen van uw Renault 5

De Renault 5 is een van de langstlopende productielijnen van Renault geweest. In 1972 rolde de eerste auto de fabriek uit en pas in 1996 werd de verkoop gestopt, na meer dan 7 miljoen exemplaren wereldwijd verkocht te hebben. Alleen in Nederland werden ruim 60.000 exemplaren verkocht, waarmee de Renault 5 een van de topmodellen is op onze bodem. Daarbij zijn er nog steeds mensen die op zoek zijn naar een Renault 5, vooral de turbovariant, omdat dit gewoon een parel blijft. Dankzij de brede after market zijn er ook nog eens genoeg onderdelen te vinden voor reparaties en vervangende onderdelen. Moet de voorruit vervangen worden van uw Renault 5? Ook dan kunt u op de after market terecht.

Voordat we ingaan op de mogelijkheden rond het vervangen van uw Renault 5 voorruit, kijken we uiteraard eerst even terug naar dit bijzonder Franse model, dat de bijnaam Le Car gekregen heeft.

De compacte auto die in 1972 de markt moest veroveren

De Renault 5 is duidelijk een zet geweest van de Franse automaker om het jongere segment aan te spreken. Mede door de auto in de eerste promoties al een Supercar te noemen. Wanneer we de archieven induiken, zijn alle reclamespots gericht op het vermogen, de geringe afmetingen en vooral veel dingen die u niet direct met uw Renault 5 wilt doen. Zoals de rijkunsten nadoen van de coureur die gecast is voor de Amerikaanse reclame, waarin ‘Le Carhet ook aan de andere kant van de oceaan moest gaan doen.

 
De Renault 5 werd direct als een vijfdeurs op de markt gebracht met gewapende polyester beschermplaten, maar al met al werden er ontzettend veel overgenomen van de Renault 4, de voorganger. Zoals de complete voorwielaandrijving, de versnellingsbak en ook de torsievering werd geleend van het broertje. Zelfs de in de lengte geplaatste motor onder de motorkap met 850cc werd geleend. De grotere motoren haalde Renault overigens ook uit de eigen schappen. Hiervoor werden de motoren ingezet van onder andere de Renault 12
en de Renault 18.

Het waren goede keuzes van Renault, die hiermee de productiekosten van de Renault 5 kon drukken en de ‘Supercar’ relatief goedkoop geprijsd op de markt kon zetten. Al snel werd de Renault 5 naar Amerika gebracht en ook in Japan werd de compacte Fransman goed verkocht.

En dan is er de Turbo-uitvoering

De Renault 5 was een direct succes. Er werden meer dan 60.000 exemplaren in Nederland verkocht. Dat is ‘slechts’ een kwart van de verkoopcijfers van de Renault Clio, máár de Renault 5 staat daarmee wel op een stevige zevende plek op de ranglijst met meest verkochte Renaultmodellen in Nederland.

En dat is onder andere te danken aan het succes van de Renault 5 Turbo en de Renault 5 Turbo II. Beide modellen hebben de motor achter in de auto liggen, waardoor dit een echte tweezitter geworden is. Ook zijn deze modellen niet van voorwielaandrijving voorzien; het is de achteras die aangedreven wordt.  Opvallend wapenfeit is dat de Renault 5 Turbo II meer onderdelen over heeft genomen van de Renault 5 dan de Turbo I, maar dat deze toch aanzienlijk minder weegt. En dat betekent meer pk per kilogram.

158 pk om precies te zijn met een vijfversnellingsbak, handgeschakeld, en 0 naar 100 kilometer per uur binnen 7 seconden. De maximale snelheid van deze auto uit de jaren ’80 ligt op een slordige 200 kilometer per uur. En Renault haalde nog een trucje uit om deze auto bijzonder populair te maken. Van de Renault Turbo (I) werden slechts 1800 exemplaren gemaakt. De Turbo II is overigens nauwelijks zeldzamer te noemen met 3200 exemplaren die op de markt gebracht werden.

En hoe zit het met de Renault 7 als sedanuitvoering?

Er is nog één opvallend model dat we de revue willen laten passeren. Het gaat om de Renault 7 die alleen in Spanje op de markt gebracht is. Hier werd een speciale sedanuitvoering van de Renault 5 voor ontwikkeld die tussen 1974 en 1983 verkocht werd. In andere landen is dit model nooit op de markt gekomen en met een goede reden: het positieve, innovatie en sportieve imago van de Renault moest op de overige markten behouden blijven.

Wanneer moet de voorruit van uw Renault 5 vervangen worden?

Heeft u een Renault 5 staan die wat liefde en aandacht nodig heeft? Of heeft u een Renault 5 op het oog die duidelijk wat achterstallig onderhoud onder de leden heeft? Autoruitschade is iets dat vaak gezien wordt bij oudere auto’s. Een sterretje in de ruit bijvoorbeeld, een scheur of krassen op de zijruit. Wanneer moeten deze ruiten nou vervangen worden?

Kijken we naar de regelgeving, dan zien we dat vooral de voorruit aan strenge eisen moet voldoen. De autoruit vervangen is noodzakelijk wanneer er ruitschade in het zichtveld van de bestuurder aanwezig is en het gaat om een ster met een diameter van meer dan 20 millimeter of een vertakte scheur.

In beide gevallen mag u niet verder rijden en komt de auto niet door de apk heen. Maar laat de moed niet in de schoenen zakken, want het vervangen van de Renault 5 voorruit is waarschijnlijk aanzienlijk goedkoper dan u denkt.

Wat kost een nieuwe Renault 5 voorruit?

Een nieuwe voorruit voor uw Renault 5 begint bij slechts € 119. Deze voorruiten zijn geschikt voor de bouwjaren tussen 1984 en 1990. Heeft u een voorruit nodig voor een vroeger modeljaar? Dan is de prijs van deze voorruit € 299. Deze prijzen zijn exclusief montage en exclusief bezorging. Tijdens het bestelproces geeft u zelf gemakkelijk aan wat u wilt en de prijs wordt direct aangepast.

Groen getinte voorruit voor een Renault 5

van 1984 tot 1990

€ 119,00

Heldere voorruit voor een Renault 5

van 1984 tot 1990

€ 119,00

Voorruitlijst voor een Renault 5

van 1984 tot 1990

€ 20,00

Groen getinte voorruit voor een Renault 5

van 1973 tot 1984

€ 299,00

Deze voorruiten worden zo goedkoop aangeboden omdat het after market autoruiten zijn. Zij hebben dezelfde kwaliteit als de merkruiten van uw Renaultdealer, maar zijn niet voorzien van een merklogo. Dit zorgt er direct voor dat de prijs honderden euro’s lager uitvalt. De prijs van een after market voorruit voor uw Renault 5 is daarmee vaak goedkoper dan het merkglas dat als tweedehands autoruit aangeboden wordt.

Zelf de Renault 5 voorruit vervangen?

Zelf de voorruit vervangen van uw Renault 5 is alleen een aanrader wanneer u ervaring heeft met ruitvervanging of een autoglas expert in kunt schakelen die de montage voor u kan regelen. Heeft u weinig ervaring en kunt u niemand vinden die dit voor u kan doen? Dan regelt u gewoon direct montage door onze FOCWA-gecertificeerde montagepartners die uw Renault 5 voorruit vervangen op locatie in Nederland of België. Zo kunt u direct gebruikmaken van de garantie én heeft u binnen de kortste keren een nieuwe voorruit in uw Franse parel.

Direct de voorruit laten vervangen van uw Renault 5

Wilt u de voorruit laten vervangen van uw Renault 5 en wilt u daarbij snelle service en de beste prijs-kwaliteitverhouding? Dan bent u bij ons aan het juiste adres. Via de website selecteert u eenvoudig de voorruit die bij uw Renault past.

Kunt u niet vinden wat u zoekt of wilt u dat we met u meekijken zodat u snel de juiste optie vindt? Neem dan gewoon even contact met ons op zodat we u direct verder kunnen helpen.