De toekomst van autoglas: wat kunnen we van onze toekomstige autoruiten verwachten?

  • Geplaatst op
  • Door Autoglas Concurrent
De toekomst van autoglas: wat kunnen we van onze toekomstige autoruiten verwachten?

Veilige, kwalitatieve autoruiten zijn standaard tegenwoordig, maar dat is lang niet altijd zo geweest. Autoglas heeft inmiddels een verbluffende geschiedenis die meer dan een eeuw bestrijkt. Nog interessanter wordt het wanneer we kijken naar de huidige ontwikkelingen in de autoglasindustrie en de features en functies die in de komende jaren geïmplementeerd kunnen worden. Hierbij gaat het niet uitsluitend om verwarmd autoglas, maar ook om een compleet andere samenstelling van het autoglas en technologische snufjes waarmee autorijden steeds meer op een videogame gaat lijken.

Hieronder hebben we de belangrijkste, opvallendste en vreemdste ontwikkelingen op het gebied van de toekomst van autoglas voor u verzameld, inclusief een aantal redenen waarom het hoog tijd is voor grote stappen op het gebied van autoruiten.

Waarom we ontwikkelingen nodig hebben op het gebied van autoglas

Zoals u wellicht al gelezen heeft op de pagina met de geschiedenis van autoglas, is de laatste grote ontwikkeling op het gebied van autoruiten inmiddels al vele decennia oud, tenzij we het panoramaglas van Tesla een recente ontwikkeling noemen. Tegelijkertijd heeft de auto-industrie niet stilgezeten, net als de veiligheidsrichtlijnen en de eisen vanuit de consument. Met andere woorden: het is hoog tijd dat de autoruit méér gaat doen dan alleen de weerselementen buiten houden en ons beschermen tijdens het rijden.

Hier komt bij dat steeds meer auto’s hybride of volledig elektrisch zijn. Deze auto’s hebben een hoger eigen gewicht (vanwege het accupakket en gewicht van de elektromotor), terwijl juist deze modellen zo licht mogelijk zouden moeten zijn om de actieradius te bevorderen. De hoeveelheid glas in de gemiddelde auto is de afgelopen jaren flink opgelopen, waarmee autoglas een grote rol speelt bij het totale gewicht van de auto. Niet alleen wacht de gemiddelde consument én autobouwer op slimmer autoglas, maar tegelijkertijd ook op autoglas dat lichter is.

Dunner autoglas als oplossing

We noemden het panoramaglas van Tesla al even kort, maar dit gaat vooral om de vorm van de ruit. Wat interessanter is, is dat de gemiddelde autoruit de afgelopen jaren ook aanzienlijk dunner geworden is, zonder dat hierbij ingeleverd is op de kwaliteit. Door het productieproces van gehard glas te optimaliseren, is dunner glas mogelijk dat tegelijkertijd sterker is.

Head-up-display of zelfs een complete AR-voorruit

Onderhand moet de head-up display ook bijna bij de huidige ontwikkelingen staan, omdat er steeds meer modellen zijn die uitgerust zijn of kunnen worden met deze technologie. HUD is in feite een technologie waarbij een deel van de voorruit als projectiescherm gebruikt wordt. Als gebruiker kunt u zelf instellen welke informatie u op de voorruit geprojecteerd wilt hebben, waaronder:

  • Informatie vanuit het navigatiesysteem
  • Snelheid
  • Informatie vanuit uw telefoon en/of infotainmentsysteem
  • Meldingen van uw voertuig (zoals open deuren, handrem of bandenspanningswaarschuwing)
  • ADAS-meldingen, zoals vermoeidheid of ongemerkt veranderen van rijbaan


Wanneer HUD niet standaard aanwezig is in uw auto, kunt u dit tegenwoordig ook achteraf laten installeren. De kosten en mogelijkheden zijn afhankelijk van het type auto dat u heeft en het bouwjaar. Vooral voor moderne modellen kan deze optie een flinke toegevoegde waarde hebben. U hoeft dan namelijk niet meer op het dashboard, uw navigatieschermpje of telefoon te kijken tijdens het rijden, maar krijgt alles voor u geprojecteerd zodat u de ogen niet van de weg hoeft te halen.

Bij de AR-voorruit (augmented reality) is niet langer sprake van een klein deel van de voorruit dat gebruikt wordt voor de projectie. Bij deze technologie verandert de voorruit in een scherm waarop een virtuele wereld afgebeeld wordt. In sommige gevallen wordt daarvoor de complete voorruit gebruikt en alles omgezet in een AR-scherm. Deze AR-voorruiten zullen pas hun intrede kunnen doen bij de volledig zelfrijdende auto, aangezien zij onwenselijk zijn zolang de bestuurder zelf keuzes moet maken achter het stuur. AR-voorruiten op kleinere schaal, waarbij AR gebruikt wordt om aanwijzingen te geven, kunnen wel op een eerder moment geïmplementeerd worden.

WAVE (voorheen Morelli Tech) heeft hier een duidelijk filmpje over gemaakt waarop u zelf kunt zien hoe zo’n AR-voorruit eruitziet. In dit filmpje wordt de AR-technologie over het daadwerkelijke beeld van de bestuurder gelegd, zodat u nog altijd kunt zien wat er om u heen gebeurt.


Zelf reparerend autoglas: mythe of mogelijkheid?

Er is veel geschreven en gezegd over glas dat zichzelf kan herstellen, maar in 2017 is daadwerkelijk een doorbraak gekomen toen in Japan per ongeluk zelf-genezend glas ontdekt werd in de vorm van polyether-thioureas. Het grappige hieraan is dat gelaagd autoglas, een van de grootste doorbraken op het gebied van autoglas in de 20ste eeuw, óók per ongeluk ontdekt werd.

Direct werd gespeculeerd over toepassingen voor mobiele telefoons en tablets en zelfs voorruiten die zichzelf zouden kunnen herstellen bij ruitschade, zeker omdat het genezingsproces op kamertemperatuur (21 graden Celsius) al in werking gezet wordt. De komende jaren blijft u echter afhankelijk van ruitreparatie en ruitvervanging: het glas dat zichzelf kan herstellen is namelijk lang niet sterk genoeg om als voorruit gebruikt te worden. Het is zelfs te zwak voor mobiele telefoons en tablets. Er moet nog flink gewerkt en geëxperimenteerd worden voordat de volgende stap gezet kan worden dus.

Hieronder een korte, bondige uitleg over de uitvinding en waarom dit nog niet gebruikt kan worden in de huidige staat.


Elektrochemisch of thermochromische getinte ruiten

De volgende innovatie lijkt aanzienlijk minder belangrijk, maar is groter dan het lijkt. Elektrochemische of thermochromische ruiten klinken niet alleen behoorlijk ingewikkeld, ze zijn het ook. In beide gevallen gaat het om ruiten die verschillende tinten aan kunnen nemen. Voor autoglas is dit wenselijk omdat de hoeveelheid binnenkomend licht (en daarmee ook warmte) gereguleerd kan worden. Niet alleen zou dit zonnewering overbodig maken, het zorgt er ook voor dat u op een ontspannen manier achter het stuur kunt zitten waarbij de mate van lichtinval gedurende de volledige rit gelijk blijft.

Het grote verschil tussen de twee genoemde opties is dat een thermochromische ruit zelf de temperatuur meet en aan de hand daarvan de kleur van de tint aanpast. Bij een elektrochemische ruit is invoer nodig. Dat betekent dat u bij deze autoruiten zelf instelt welke tint de ruit moet hebben. In dat opzicht zijn de fotochromische ruiten ook bijzonder interessant voor de auto-industrie, want deze meten de lichtinval en passen hier de tint op aan.

Voor de volledigheid: deze technologieën zijn uiteraard niet alleen handig en wenselijk voor de autoglasindustrie, maar ook voor de bouw van moderne, slimme woningen waarbij het energieverbruik gereduceerd moet worden.

Gorilla Glass: sterker én lichter (en beide zijn even belangrijk)

Gorilla Glass is een speciaal soort glas dat ontwikkeld is door Corning, een glasproducent uit Amerika dat inmiddels al glas geleverd heeft voor tal van elektronische apparaten. Al in 2013 zei de producent dat het Gorilla Glass op weg was naar de auto-industrie en dat grote, gerenommeerde merken het sterkere, lichtere glas zouden gaan gebruiken in de nieuwe modellen. Inmiddels wordt Gorilla Glass gebruikt voor de Ford F-150 pick-ups, Jeep Wrangler en de Ford GT, dat de eerste personenauto zou zijn met dit autoglas.

Het grootste nadeel aan dit glas is dat het aanzienlijk duurder is dan traditioneel autoglas (onder andere vanwege patenten). Daarmee is het de vraag of dit een kortstondige rage wordt, de aanloop naar een compleet nieuw soort autoglas of dat Corning nog meer autofabrikanten zal weten te overtuigen. Vooralsnog lijkt het een optionele ruit te worden voor exclusieve auto’s.

Een ultrasonisch systeem dat ruitenwissers overbodig moet maken

Veel van de ontwikkelingen zorgen ervoor dat de gemiddelde prijs van een autoruit aanzienlijk hoger uit zal vallen in de toekomst. Dat is waarom fabrikanten en ontwikkelaars nu al aan het werk zijn om het risico op ruitschade te verkleinen. Een van de manieren die hiervoor bedacht is, is het overbodig maken van ruitenwissers. Wellicht heeft u ooit al een flinke kras op de voorruit gehad door een scherp voorwerp (zoals een steentje) dat onder de ruitenwisser zat. In dat geval begrijpt u direct waarom onder andere McLaren graag van de ruitenwissers af wil.

Het idee klinkt wat futuristisch: het ontwikkelen van een ultrasonisch systeem in de voorruit dat ervoor zorgt dat regen, sneeuw en zand niet op de voorruit kan blijven zitten. Hier moeten we direct aan toevoegen dat de laatste grote ontwikkelingen op dit vlak inmiddels 10 jaar oud zijn en dat op dat moment de technologie simpelweg te duur (en te omslachtig) was om te implementeren in de auto’s.

Ironisch genoeg lijkt McLaren zelf een compleet andere weg te verkennen, door auto’s te maken zonder een voorruit (en zonder dak). De McLaren Elva is echter inderdaad een auto die geen ruitenwissers heeft, dus in dat opzicht is McLaren geslaagd in de opzet met dit futuristische model van 2 miljoen euro dat in het natte Nederland geen bestaansrecht heeft.


Een voorruit met ingebouwde verwarmingsspiralen

De verwarmde voorruit is geen nieuwe ontwikkeling. Al in de jaren ’90 kwam Ford met een voorruit die de Quickclear-technologie gebruikte en door middel van elektrische pulsen tussen de twee lagen glas in de gelaagde voorruit de volledige ruit kon verwarmen. Inmiddels is de lijst met automerken die verwarmde voorruiten aanbieden in tenminste één van hun modellen lang. Verwarmingsspiralen zijn te vinden in:


Houd hierbij in de gaten dat de verwarmde voorruit optioneel kan zijn en niet standaard aangeboden wordt bij het model dat u op het oog heeft. Maar waarom staat dit bij de toekomstige ontwikkelingen wanneer dit al gebruikt wordt? Dat heeft te maken met de ontwikkelingen op het gebied van de technologie.

Op dit moment zijn verwarmde voorruiten nog schaars. Zij kosten te veel geld om op grote schaal in te zetten, mede omdat de ontdooistand (u kent het wel: de verwarming vol op de voorruit om de ruit te laten ontdooien op de winterdag) wél standaard in auto’s zit. Daarnaast is een warme voorruit bij lage temperaturen gevoeliger voor schade.

Kan de technologie ervoor zorgen dat de prijs van de verwarmde voorruit daalt én de ruit sterker houden in koude weersomstandigheden, dan is de kans groot dat deze in veel meer modellen gebruikt wordt. Dat zou prettig zijn, want die ontdooistand is inefficiënt en kost ook nog eens veel meer brandstof dan een voorruit die zichzelf kan ontdooien.

Akoestische zijruiten: minder geluid én minder gewicht

Akoestische zij- en achterruiten zijn niet nieuw. Er is al hard gewerkt aan gelaagde zijruiten en achterruiten die een grote hoeveelheid geluid buiten de auto kunnen houden, maar dat is pas het begin. Bij de vorige ontwikkelingen ging het vooral om de voorruit, maar hier gaat het voornamelijk om al het andere autoglas. Er wordt gewerkt aan gelaagde zij- en achterruiten die lichter zijn dan de geharde autoruiten die nu in de meeste modellen gebruikt worden. Het gelaagde karakter zorgt ervoor dat er ruimte tussen de lagen is om UV-bescherming en geluidswering toe te voegen, zolang dit het zicht niet belemmerd.

Hier willen we nog eens aanhalen dat steeds meer auto’s elektrisch rijden. De akoestische ramen zijn voor de EV-rijders een groot voordeel (net als stillere autobanden met een aanzienlijk lager geluidsemissieniveau) omdat de auto zelf zo stil is dat andere geluiden ineens een grotere rol gaan spelen. Voor een comfortabele reis met prettige gesprekken (met inzittenden of vergaderingen tijdens de reis), zijn deze akoestische ramen een verademing, zeker wanneer dit óók een lager totaalgewicht van de auto betekent en daarmee een hogere actieradius of lager brandstofverbruik.