Voorruit vervangen Land Rover Discovery

Loading...
Snelle service en levering
Betaal in 3 termijnen
Verzekerd van vakmanschap met FOCWA garantie

Ga direct naar:

 

Goedkoop de voorruit vervangen van uw Land Rover Discovery

De geschiedenis van de Land Rover Discovery is opvallend, mede dankzij de problemen die Rover zelf had in de periode waarin de generaties op de markt gebracht werden. Desalniettemin is dit model bijna even populair geworden in Nederland als de Evoque: van beide modellen werden meer dan 4000 exemplaren in Nederland verkocht. Heeft u een Discovery en heeft u ruitschade? Dan kan het zo zijn dat de voorruit vervangen moet worden van uw Land Rover Discovery.

Voordat we hier verder op ingaan, kijken we naar de tumultueuze geschiedenis van de generaties die op de markt gebracht zijn, waarbij we beginnen in de late ‘80’er jaren.

1989: het begin van een (niet zo) nieuwe lijn Land Rovers

In 1989 kwam Land Rover met een nieuwe auto op de markt. Erg nieuw bleek het model echter niet te zijn. Het volledige chassis, de aandrijflijnen en veel van de onderdelen van de Range Rover werden geleend voor de Discovery. Omdat Land Rover zichzelf het brood niet uit de mond wilde stoten, werd de Discovery alleen als driedeurs uitgevoerd, zodat de Range Rover ook in trek zou blijven. Een jaar later werd er een streep door dit plan gezet en kwam de vijfdeurs ook op de markt.

Opvallend is dat het design van de Discovery niet door Land Rover zelf gedaan. Dit is uitbesteed aan een designbedrijf in Londen, maar lang niet alle onderdelen hebben de uiteindelijke productie gehaald. Desalniettemin heeft de Discovery de Britse Design Award binnen weten te slepen.

De eerste generatie werd uitgevoerd met een 3,5 liter V8 (het enige model beschikbaar in Amerika) en een 2,5 liter turbodiesel, die erg populair was in Europa vanwege de zuinigheid.

Tweede generatie van de Land Rover Discovery: direct problemen

In 1998 werd de tweede generatie van het model op de markt gezet, als Land Rover Discovery Series II. Het idee van een langere achterkant voor meer bagageruimte leek een sterke stap, tot het moment waarop de overhangende achterkant een probleem was tijdens het offroad gebruiken van de terreinwagen. Daarop besloot Land Rover de vering aan te passen.

Er kwam een facelift, maar al met al is de tweede generatie veel te lang in productie gebleven. Dat wist Rover zelf ook, maar het uiteenvallen van het bedrijf en de overnames zorgden voor de nodige vertraging, waardoor de derde generatie lang op zich liet wachten.

De derde generatie: pas in 2004

De ooit zo sterke Land Rover Discovery was levende geschiedenis geworden. Bijna letterlijk, want het onderstel was nagenoeg onveranderd sinds 1970 en veel van de onderdelen die bij het introductiemodel gebruikt waren, 25 jaar geleden, werden nog steeds ingezet bij de nieuwe modellen.

Na de overname door Ford kwam de derde generatie op de markt in 2004. Maar eigenlijk is dit geen derde generatie te noemen. De auto werd compleet opnieuw ontworpen en gebouwd, zonder gebruik te maken van de twee voorlopers. Hiermee moest het imago weer opgefrist worden en dat lukte grotendeels, mede door de Discovery 3 als ‘LR3’ op de markt te brengen in de Verenigde Staten, waar Discovery een lelijk woord geworden was.

 
Alles werd aangepakt. Nieuwe motoren (van Ford en Jaguar), nieuw exterieur en interieur en veel meer technische snufjes, zoals het Terrain Response System, dat niet veel later ook in de Range Rover Evoque gebruikt zou worden. En de grootste stunt had Land Rover te danken aan Top Gear, waar Clarkson
(zo ongeveer de slechtste offroad bestuurder ter wereld) besloot de berg Cnoc an Fhreiceadain
te beklimmen. Met de Discovery. Of dat lukte, dat ziet u hieronder als u even tijd heeft:

Het succes van de Land Rover Discovery

De Land Rover Discovery is een uniek model met een aparte geschiedenis. Aanvankelijk moest het model tegengas bieden aan de Japanse concurrentie die een marktaandeel in de Europese markt wilde verkrijgen. Maar door de ontwikkelingen, kon het model zich al snel meten met grotere concurrenten en werden de types vaak naast de Volvo XC90, de Audi Q7 en de BMW X5 geplaatst. De interne problemen bij Land Rover hebben er echter voor gezorgd dat de populariteit geremd werd, vooral door te laat met een derde generatie te komen, waardoor mensen over moesten stappen naar een van de concurrenten. In Nederland zijn meer dan 4000 exemplaren verkocht, maar dit had veel meer kunnen zijn wanneer Land Rover meer werk had besteed aan de uitvoeringen, generaties en upgrades.

Wanneer moet de voorruit van een Land Rover Discovery vervangen worden?

De voorruit van de Land Rover Discovery moet vervangen worden wanneer er sprake is van ruitschade in het zichtveld van de bestuurder en dit:

  • Een ster betreft met een diameter groter dan 20 millimeter
  • Een vertakte scheur is

Niet alleen komt de auto hiermee niet door de keuring, het is wettelijk niet toegestaan om door te rijden omdat uw auto niet aan de eisen voldoet die door de RDW opgesteld zijn. De voorruit moet dan dus vervangen worden.

Wat kost de goedkoopste voorruit voor de Discovery?

Auto-onderdelen voor Land Rover zijn duur. De voorruiten die de Land Rover-dealer voor u heeft liggen, komen ook met een aanzienlijk prijskaartje. Dit heeft te maken met het merkje dat in de ruit verwerkt is. Dit logo doet overigens niets voor het autoglas, het zorgt er uitsluitend voor dat alleen de Land Rover-dealer het autoglas mag verkopen – en die exclusiviteit betaalt u.

Tenzij u kiest voor de goedkope autoruiten op de after market. Deze autoruiten worden op dezelfde manier gemaakt, in de fabrieken waar ook de merkruiten voor Land Rover gefabriceerd worden. Maar omdat het merklogo ontbreekt, kunnen we deze voorruiten al aanbieden vanaf € 139. Deze groen getinte voorruit voor de eerste generatie komt op € 239 inclusief bezorging en montage door een specialist binnen drie werkdagen waar u wilt in Nederland. Met onze service rond de autoruit vervangen op locatie kunt u de nieuwe voorruit van uw Land Rover Discovery gewoon laten monteren terwijl u aan het werk bent of de boodschappen voor het weekend haalt in het winkelcentrum.

Kan ik zelf de voorruit vervangen van mijn Land Rover Discovery?

Het vervangen van de voorruit van een Land Rover Discovery is werk voor een autoglas expert. Wordt de voorruit niet op de juiste manier gemonteerd, dan kan deze losschieten bij een botsing waardoor de veiligheid van de inzittenden in het gedrang komt. Daarnaast kan een voorruit gaan lekken wanneer de kit niet goed aangebracht wordt. Al onze autoruiten worden gemonteerd door onze FOCWA-gecertificeerde montagepartners zodat deze nauwkeurig en op de juiste manier geplaatst worden.

Direct de voorruit laten vervangen van uw Land Rover Discovery

Heeft u een Land Rover Discovery met ruitschade en mag u niet meer doorrijden of wilt u niet langer naar die lelijke barst of scheur kijken tijdens het rijden? Via onze website selecteert u gemakkelijk de juiste voorruit voor uw Land Rover Discovery. Bent u automonteur of heeft u bijzonder veel ervaring met het vervangen van voorruiten? Dan kunt u de ruit exclusief montage bestellen. Heeft u weinig of geen ervaring met het vervangen van autoglas, dan zorgen wij ervoor dat de nieuwe voorruit op de beste manier gemonteerd wordt in uw Discovery.

Kunt u de juiste voorruit niet vinden of heeft u vragen over een van onze producten of diensten? Neemt u dan vooral contact met ons op, zodat wij direct mee kunnen kijken naar de juiste optie voor uw terreinwagen.