Ga direct naar:
De kleine Alfa. Of de Alfa Romeo kleine Alfa, om het helemaal volledig te houden. Dat is wat de Alfa Romeo Alfetta is en dit compacte model is uitgegroeid tot een succes. Niet alleen tijdens de productiejaren, maar ook op de tweedehandsmarkt waar de Alfetta nog lange tijd populair geweest is. Heeft u een Alfa Romeo Alfetta en moet de voorruit vervangen worden, dan vindt u bij ons goedkoop autoglas zonder in te leveren op de kwaliteit. Laten we echter vooral eerst eens dit model de aandacht en ruimte geven die het verdient.
Toen de Alfa Romeo Alfetta in 1972 op de markt kwam, was direct duidelijk dat dit een vernieuwend en verrassend model was. De Alfetta (‘kleine Alfa’ in het Italiaans) kreeg de naam mee van de Formule 1 auto die in 1951 al geïntroduceerd was. Waarmee Alfa Romeo de autoliefhebbers verblufte, was de keuze voor een transaxel-systeem. Dit betekent dat de versnellingsbak en het differentieel achterin de auto te vinden zijn, terwijl de motor juist onder de motorkap ligt. Deze bijzondere keuze zorgde voor een optimale gewichtsverdeling, wat het succes van de Alfetta bijzonder aangejaagd heeft en zorgde voor een ideale wegligging.
De Alfa Romeo Alfetta werd direct op de markt gezet als saloon (5 inzittenden) en als fastback coupé, al zou er ook een Alfa Romeo Alfetta Berlina volgen, een notchback voor 5 personen (4-deurs). Dit zorgde ervoor dat er direct een ruim aanbod aan verschillende opties beschikbaar was, met ook nog eens uiteenlopende motoren, waaronder de 1,594 cc die populair was voor dit model. In 1977 zou er ook nog een 2.0 liter toegevoegd worden voor de Alfetta 2000, die ook nog eens 10 centimeter langer was dan de andere uitvoeringen. Hiermee zorgde Alfa Romeo ervoor dat dit model aansluiting vond bij de behoefte van uiteenlopende autokopers, vooral in Italië zelf waar Alfa Romeo bijzonder populair was.
Er zijn door de jaren heen veel aanpassingen gedaan aan het model en er zijn vooral veel motoren aan het aanbod toegevoegd, maar er zijn drie duidelijke facelift-momenten te zien in deze productiejaren waarbij grotere aanpassingen gedaan werden. Allereerst de Alfetta ’82, de facelift waarbij alle modellen het interieur en de carrosserie van de 2.0-modellen die we hierboven al langs lieten komen. Hiermee moest de Alfetta gemoderniseerd worden en werden de onderlinge verschillen tussen de modellen kleiner, omdat de oudere uitvoeringen uit productie verdwenen.
Een jaar later werd de opvolger van de Alfa Romeo Alfetta getoond, de aanzienlijk grotere Alfa Romeo 90. Aan het einde van hetzelfde jaar werd de productie in Europa gestopt, al zouden de modellen nog wel op andere markten aangeboden worden, waaronder in Zuid-Afrika en in Noord-Amerika.
Uiteraard zijn er ook speciale uitvoeringen van de Alfa Romeo Alfetta gemaakt die ingezet zijn in de racesport. Deze modellen zijn gemaakt door Autodelta en dit zijn de Alfa Romeo Alfetta GT en de Alfa Romeo Alfetta GTV (met een 3.0 liter V8), die redelijk succesvol zijn geworden maar die toch een kort leven beschoren waren. Dat had vooral te maken met de hoofdontwikkelaar bij Autodelta, Carlo Chiti, die veel meer interesse had in SportsCars en Formule 1, races waar de Alfa Romeo Alfetta niets te zoeken had.
De Alfa Romeo Alfetta werd overigens zelfs de politieauto van de Carabinieri en de staatspolitie in Italië. Het model werd ook nog bekender door Aldo Moro, een politicus in Italië die in 1974 al een aanslag op zijn leven overleefde (een treinbom), maar die in 1978 toch ontvoerd en vermoord werd door de Red Brigades (de Rode Brigade in Italië). De escortauto, die wereldwijd in het nieuws kwam te staan, was de Alfa Romeo Alfetta.
Misschien denkt u dat zo’n specifiek model niet snel een groot succes kon worden en in veel gevallen klopt dat ook, want modellen die niet geschikt zijn voor een gemiddeld gezin, worden vaak geen doorslaand succes. De Alfa Romeo Alfetta valt compleet buiten dit beeld, want er zijn meer dan 400.000 exemplaren gemaakt en verkocht, al zal dit ook deels te danken zijn aan de Italiaanse staat.
In Nederland liep het model uiteraard wat minder storm, al zijn er nog altijd meer dan 1.200 exemplaren verkocht, wat helemaal niet slecht is voor een model als de Alfetta.
Onderstaande reclame is overigens een pareltje uit de oude doos, waarin Alfa Romeo vooral nog met trots de eigen modellen aan weet te prijzen en een sportieve en ruime auto dé auto noemt voor de gemiddelde zakenman.
Schade aan de auto is vervelend, zeker wanneer het een exclusiever model is zoals de Alfa Romeo Alfetta die u in goede staat wilt houden. Gaat het om ruitschade, dan is het goed om te weten wanneer de voorruit vervangen moet worden. Zit de ruitschade in het zichtveld van de bestuurder en is dit een vertakte scheur of een ster met een diameter van minstens 2 centimeter? Dan heeft u een nieuwe voorruit nodig. De ruitschade is te gevaarlijk om door te mogen rijden en uw Alfetta zal bij de volgende keuring afgekeurd worden.
Zit de ruitschade op een andere plek of is de omvang beperkt, dan mag u doorrijden met de autoruitschade. Kijk echter vooral eerst eens naar de prijs van onze nieuwe voorruiten, want uw Alfa Romeo Alfetta weer in optimale staat krijgen, is veel goedkoper dan u nu wellicht denkt.
Nieuwe Alfa Romeo Alfetta voorruiten zijn behoorlijk prijzig wanneer u naar de Alfa Romeo dealer gaat. Kijkt u echter bij ons, dan komt u al nieuwe voorruiten tegen voor € 999. De kwaliteit van ons autoglas is identiek aan die van de originele voorruiten, maar de prijs is veel lager omdat u niet betaalt voor onnodige exclusiviteit omdat er ergens een merklogo in het autoglas verwerkt is.
Het prijsverschil is zo groot dat onze nieuwe voorruiten vaak nog altijd goedkoper zijn dan tweedehands autoglas, waarmee direct duidelijk is dat u bij ons terecht kunt voor autoruiten met de beste prijs-kwaliteitverhouding.
Mocht u niet zeker weten of u zelf de voorruit kunt vervangen van uw Alfa Romeo Alfetta, dan is het antwoord simpelweg nee. De voorruit moet op de juiste manier vervangen worden om beschadiging van de nieuwe voorruit te voorkomen, net als schade aan de auto. Dat betekent dat dit werk is voor een expert en dat is exact de reden waarom wij samenwerken met professionele montagepartners die autoruiten op locatie vervangen.
Mocht u zelf specialist zijn, iemand kennen die de voorruit van de Alfetta kan vervangen of mocht u eigenaar zijn van een garage of werkplaats, dan kunt u bij ons ook terecht voor nieuwe autoruiten exclusief montage.
Moet de voorruit van uw Alfa Romeo Alfetta vervangen worden of wilt u de voorruit (laten) vervangen om de auto weer in de beste staat te krijgen, dan kunt u bij ons de beste voorruiten vinden tegen een aantrekkelijke prijs. Kunt u niet vinden wat u zoekt of wilt u dat één van onze experts eens met u meekijkt? Neem dan vooral contact met ons op, zodat we u zo snel mogelijk persoonlijk verder kunnen helpen.