Ga direct naar:
De Skoda Favorit is een legendarisch model geworden voor het Tsjechische (en Tsjecho-Slowaakse) bedrijf. Niet vanwege de verkoopcijfers, maar vanwege de sprong die de autofabrikant maakte om aansluiting te vinden bij de grote, broodnodige West-Europese markt. In Nederland zijn duizenden exemplaren van het model verkocht en wanneer de voorruit vervangen moet worden van uw Favorit, bent u bij ons aan het juiste adres. Hoe dat precies zit, vertellen we u graag, maar niet voordat we eerst kijken naar het bijzondere verhaal achter dit opmerkelijke model.
Skoda wilde in de jaren ’80 aansluiting vinden bij de grotere, populaire automerken en besloot daarom een nieuw model te ontwerpen met de motor onder de motorkap (dus nu voorin in plaats van achterin) en in 1982 keurde de staat (eigenaar van Skoda in deze tijd) het ontwerp goed. Het duurde tot 1987 voordat dit eindelijk zou leiden tot de productie van de Skoda Favorit, een naam die het bedrijf al eerder gebruikte voor een sedan die van 1936 tot 1941 gemaakt werd.
De aansluiting bij West-Europa werd geen daverend succes, maar de Skoda Favorit werd wel een doorslaand succes in Midden-Europa. Het model zou daarnaast ook verkocht worden in tal van Zuid-Amerikaanse landen. De Skoda Favorit had veel sterke pluspunten, zoals de lage instapprijs en de goedkope onderdelen. Vervangende auto-onderdelen waren gemakkelijk en goedkoop verkrijgbaar, wat vooral te maken had met het feit dat veel onderdelen van Oost-Europese auto’s simpelweg uitwisselbaar waren met die van compleet andere modellen.
In 1994 werd de Favorit uit productie gehaald en vervangen door de Skoda Felicia, die niet langer onder de vlag van de Tsjechische staat gemaakt zou worden, maar onder het Volkswagen-label, dat de nieuwe eigenaar geworden was.
De grootste verrassingen zette de Favorit echter neer in de motorsport, waar het met een 1.3 liter motor favorieten versloeg zoals Citroën, Peugeot, Volkswagen en Ford. De Favorit kon verrassend goed meekomen en met Pavel Sibera en Emil Triner achter het stuur, wist het model zelfs meerdere top 10 posities te behalen, waaronder een nummer 1 en nummer 2 positie in de klasse onder 1300 cc. Dit heeft sterk bijgedragen aan de reputatie en naamsbekendheid van Skoda.
De Skoda Favorit heeft een ongelooflijk valse start gehad, omdat Skoda in de jaren ’80 eigendom was van het communistische Tsjecho-Slowakije, dat tal van problemen had met het hoofd van het designteam, en dat ertoe geleid heeft dat het model jarenlange vertraging opliep en de 2-deurs coupé en de 4-deurs saloon nooit in productie genomen zouden worden (wat het verkoopsucces enorm aan had kunne jagen). Het model dat een doorslaand succes had kunnen worden, werd mede hierdoor nooit een verkoopsucces, hoewel het in Midden-Europa wel populair zou worden. Er gingen zo’n 50.000 exemplaren naar Groot-Brittannië en in Nederland werden iets meer dan 5.000 exemplaren verkocht, waarmee de Favorit nog altijd beter scoorde dan de Skoda Felicia, maar de Skoda Rapid en Skoda Scala (beide verre van succesnummers) voor zich moest dulden.
Is de Skoda Favorit daarmee een flop geworden? Eigenlijk niet, want dit model staat voor de transitie van Skoda, dat met de Favorit aansluiting zocht bij de West-Europese markt en het gebruikelijke ontwerp van de auto’s van de tekentafel gooide, om een stap in de richting van de toekomst te zetten.
Wanneer we naar de reclames kijken die gemaakt zijn voor dit model, dan kunnen we hier eigenlijk vrij weinig over zeggen, want dat is alles wat het is: vrij weinig reclame. Zoals deze ‘parel’:
Of, om het nog beter (lees: erger) te maken, een reclame die in Nederland uitgezonden werd om Nederlanders massaal mee naar de dealers te krijgen:
Hoewel er niet meer veel exemplaren van dit model rondrijden (de Favorit-modellen bleken een redelijk beperkte levensduur te hebben), kan het zomaar zijn dat u nog wél een Skoda Favorit heeft en dat de voorruit van uw auto beschadigd is. In dat geval is het goed om te kijken wanneer de voorruit van de auto eigenlijk vervangen moet worden. Zit de schade in het zichtveld van de bestuurder en gaat het om een vertakte scheur of een ster met een diameter van 20 millimeter of meer? Dan komt uw auto niet meer door de apk en moet de voorruit vervangen worden.
U heeft al een nieuwe Skoda Favorit voorruit voor slechts € 249 (inclusief btw). Dat is aanzienlijk goedkoper dan de prijs van een originele voorruit, maar geen zorgen. U levert namelijk alleen in op de kosten en niet op de kwaliteit. Dat is mogelijk omdat onze vervangende Skoda voorruiten geen merklogo hebben en daardoor ontbreekt het exclusieve karakter van het autoglas. Dat bespaart u al snel honderden euro’s en zorgt ervoor dat onze nieuwe voorruit vaak nog altijd goedkoper zijn dan tweedehands autoglas.
Wilt u geen schade aan de auto, de nieuwe voorruit of uzelf riskeren, gaat u dan vooral niet zelf aan de slag met ruitvervanging wanneer u hier geen ervaring mee heeft. We werken samen met professionele montagepartners om er zo voor te zorgen dat al onze klanten altijd een correct gemonteerde nieuwe voorruit kunnen kiezen. Aangezien zij autoruiten op locatie vervangen, hoeft u niet eens naar een werkplaats of garage te rijden met uw Favorit.
Heeft u ervaring of kent u iemand die de Skoda Favorit voorruit voor u kan vervangen? Dan kunt u bij ons ook terecht voor een nieuwe Favorit voorruit exclusief montage.
Heeft u een Skoda Favorit waarvan de voorruit vervangen moet worden of heeft u een occasion of opknapper op het oog waar u een nieuwe voorruit voor nodig heeft? Dan vindt u bij ons altijd autoruiten met de beste prijs-kwaliteitverhouding met optimaal bestelgemak en de mogelijkheid om de voorruit op locatie te laten vervangen wanneer het u uitkomt. Kunt u niet vinden wat u zoekt of wilt u meer weten over onze producten of werkwijze? Neem dan vooral contact met ons op, want op die manier stelt u onze experts in staat u persoonlijk verder te helpen.