Voorruit vervangen Honda Legend

Nu ook met werkplaatsen in België
Betaal vooraf of bij de monteur
Verzekerd van vakmanschap met 4 jaar garantie

Ga direct naar:

 

Goedkoop de voorruit vervangen van uw Honda Legend

De Honda Legend, de grote, luxere sedan die het vlaggenschip van Honda zou worden, is een opvallende auto die direct de aandacht trekt. Hoewel de verwachtingen hooggespannen waren, werden deze nooit waargemaakt en werd de Legend een matig succes voor de Japanners. Heeft u een Honda Legend met voorruitschade en moet de voorruit vervangen worden? Dan vindt u bij ons goedkope autoruiten zonder in te leveren op de kwaliteit. Voordat we daar verder op in gaan, kijken we eerst naar dit bijzondere model dat nooit echt van de grond kwam.

De eerste generatie van de Honda Legend in 1985

De Honda Legend had een ongelooflijk slechte start. In 1985 kwam het model op de markt, waarbij Honda besloot samen te werken met Austin Rover Group in Groot-Brittannië, een autofabrikant die bekend stond om de kwalitatieve, luxe auto’s. Honda besloot dat Rover de Legend in Cowley zou gaan maken voor de volledige markt in Groot-Brittannië, maar de meeste auto’s faalden in de kwaliteitscontroles van Honda en dat zorgde ervoor dat de meeste Legend-modellen vooral op het terrein in Cowley gebruikt zouden worden en er maar een paar bij de dealers zouden komen te staan.

Ook moest de Legend aangepast worden voor de Japanse markt, want het model zou in een hoger belastingtarief komen tenzij het model kleiner gemaakt werd. De exportmodellen voor de Europese en Noord-Amerikaanse markt bleven wel groot, maar het aanbod aan mogelijkheden was bescheiden. In Europa kon men kiezen voor het Special Equipment Pack, dat cruise control toevoegde, net als aluminium velgen en lendesteun voor de bestuurder, in hoogte verstelbare hoofdsteunen en een stereo met vier speakers (Philips), plus koplampwissers.

1990: de tweede generatie van de Honda Legend

In 1990 kwam de tweede generatie op de markt, die er moderner uitzag dankzij betere stroomlijning. Deze generatie zou niet veel bieden voor de Europese en Noord-Amerikaanse markt, want Honda keek voor deze generatie vooral naar Japan. Zo was de tweede generatie van de Legend het tweede Honda-model dat een ingebouwd navigatiesysteem (Electro Gyrocator) kreeg, na de Honda Accord.

1995: de derde generatie van de Honda Legend

Bij de derde generatie in 1995 hield Honda nog altijd vast aan voorwielaandrijving en besloot Honda, tegen de wens van de consumenten in, vast te houden aan de V6, al werd deze wel sterker in de vorm van een 3,5 liter. Opnieuw bleef de focus op Japan liggen, waar de modellen een ingebouwd internet-navigatiesysteem (Internavi) kregen en er kwamen twee uitrustingsniveaus, de Euro (basis) en Exclusive (premium), die beide ruim voorzien waren van luxe features.

Dit is overigens ook het moment geweest waarop de Honda Legend van de Noord-Amerikaanse markt verdween. In de plaats hiervoor kwam de Acura RL, simpelweg een Honda Legend met een ander logootje.

De vierde generatie in 2004

Bij de vierde generatie in 2004 bleek nogmaals hoe stoïcijns Honda was, want in plaats van een V8-model met vierwielaandrijving, kozen de Japanners ervoor om wél vierwielaandrijving te kiezen, maar nog altijd niet voor een V8-motor te gaan. Voor de Japanse markt werd het model opnieuw kleiner gemaakt en werd gekeken naar de eerste generatie, hoewel het model verder veel moderner was en er veel strakker uit zou komen te zien.

Ook bleek dat de aandacht voor Japan onverminderd doorging. Voor de Europese markt kwam er namelijk maar één uitvoering (de EX), waar mensen in Japan veel meer keuze hadden.

2014, de vijfde generatie van de Legend

De vijfde generatie die in 2014 op de markt kwam, liet hier geen verandering in zien. Het model kwam op de markt als Sport Hybride en werd alleen in Japan getoond bij de introductie. Daarnaast werden de ideeën achter de vierde generatie in de prullenbak gegooid, want bij de vijfde generatie werd het model zo groot dat dit de langste Honda ooit werd (meer dan 5 meter).

Het gewenste succes bleef uit. In 2020 werd het model (Acura RL) in Amerika uit productie gehaald en een jaar later verdween ook de Honda Legend.

Is de Honda Legend een succes geworden (en waarom niet)?

De Honda Legend werd zeer goed ontvangen en heeft tal van prijzen ontvangen, zoals meest betrouwbare auto (Consumer Reports, oktober 2010), maar het grote verkoopsucces bleef uit. Niet alleen omdat dit een luxere auto in het hogere segment is (waar minder vraag naar is), maar ook omdat het model duurder was dan veel concurrenten (zoals de BMW 5 serie), terwijl de Honda Legend niet leverbaar was met een V8 en modellen van de concurrenten wel.

Dit zorgde ervoor dat in juni 2021 besloten werd om de auto uit productie te halen en geen vervanger op de markt te brengen. Wat we nog hebben, zijn de modellen die nog op de weg rijden en de oude reclames, waarin Honda de luxe in de sfeer van James Bond naar voren wilde laten komen:

Wanneer moet de voorruit van uw Honda Legend vervangen worden?

De Honda Legend is het vlaggenschip van het Japanse automerk en straalt luxe en elegantie uit, maar de voorruit is nog altijd gewoon gemaakt van gelaagd autoglas. Dat betekent dat de ruit beschadigd kan raken, maar in welke gevallen moet de voorruit vervangen worden? Dat is in twee gevallen. Zit de schade in het zichtveld van de bestuurder en is dit een ster met een diameter van minstens 2 centimeter of een vertakte scheur, dan heeft u een nieuwe Honda Legend voorruit nodig. Deze schade is te gevaarlijk omdat dit afleidt tijdens het rijden en binnenvallend licht op onvoorspelbare wijze kan weerkaatsen, waardoor u verblind kunt raken.

In alle andere gevallen mag u doorrijden met de ruitschade, al raden we u aan om eerst hieronder eens te kijken naar de prijs van een nieuwe voorruit bij ons.

Wat kost een nieuwe Honda Legend voorruit?

U heeft namelijk al een nieuwe Honda Legend voorruit vanaf € 499 (geschikt voor de sedan-uitvoering die tussen 2007 en 2012 gemaakt is). Dit is inclusief btw en exclusief eventuele kosten voor montage en/of bezorging. Hoewel onze autoruiten veel goedkoper zijn dan het originele autoglas, is de kwaliteit identiek. De ruiten worden vaak zelfs op dezelfde plek gemaakt, maar omdat onze voorruiten niet voorzien zijn van een merklogo dat zorgt voor een exclusief karakter (dat meegenomen wordt in de prijs), kunnen wij onze producten veel goedkoper aanbieden. Onze nieuwe ruiten zijn vaak zelfs nog goedkoper dan tweedehands autoglas.

Zelf de voorruit vervangen, is dat een optie?

We raden u sterk af zelf de voorruit te vervangen wanneer u hier weinig of geen ervaring mee heeft. Het vervangen van een Honda Legend voorruit is namelijk geen klusje dat u even op een zaterdagmiddag tussendoor doet: het is een omvangrijke klus die nauwkeurig uitgevoerd moet worden om schade aan de nieuwe voorruit en auto te voorkomen, en om ervoor te zorgen dat de nieuwe voorruit op de juiste manier gemonteerd wordt. Daarom werken we samen met professionele montagepartners die autoruiten op locatie vervangen in heel Nederland en België en dat tegen een zeer scherpe prijs.

Heeft u wel de juiste kennis en gereedschappen in huis of kent u iemand die de Honda Legend voorruit voor u kan vervangen? Dan kunt u bij ons uiteraard ook terecht voor nieuw autoglas exclusief montage.

Kiest u ook voor een voorruit met de beste prijs-kwaliteitverhouding?

Heeft u een Honda Legend waarvan de voorruit vervangen moet worden? Dan bent u bij ons aan het juiste adres voor een nieuwe voorruit met de beste prijs-kwaliteitverhouding en optimaal bestelgemak. Kunt u de juiste voorruit niet vinden voor uw Honda Legend of heeft u vragen over één van onze producten of onze werkwijze? Neem dan vooral contact met ons op, want zo kan één van onze experts u binnen korte tijd persoonlijk verder helpen.