Ga direct naar:
De Honda Accord is een model dat al decennia in productie is, maar waarbij u zich tegelijkertijd af kunt vragen of Honda hier niet beter verschillende modellen van had kunnen maken. De huidige generatie staat namelijk mijlenver van de originele Accord en staat niet eens meer bijna in hetzelfde marktsegment. De Honda Accord is een doorslaand succesnummer geworden en ook in Nederland is dit een bijzonder populair model. Heeft u een Accord waarvan de voorruit vervangen moet worden, dan bent u bij ons aan het juiste adres. Voordat we u vertellen hoe goedkoop onze Honda Accord voorruiten zijn, kijken we eerst kort naar de lange geschiedenis van dit model.
De Honda Accord werd ontwikkeld op het moment dat Honda eigenlijk nét van motorfietsen overgegaan was naar het maken van auto’s en de succesvolle Honda Civic wilde voorzien van een groter broertje. Het idee was om een krachtige V6 op de markt te zetten die de competitie aan moest gaan met de Ford Mustang, maar dit idee werd al snel van tafel geveegd. Honda wilde namelijk liever een model maken dat goedkoop was om te produceren en dat veel kon lenen van de Honda Civic, om zo een zo laag mogelijke instapprijs mogelijk te maken. Daarom werd de Civic als basis genomen en werd hier een groter model van gemaakt. Dit resulteerde in de Honda CVCC, een conceptauto waaraan lang werd gewerkt. Het doel was om de motor zo stil mogelijk te maken bij hogere snelheden, de vering en wegligging te verbeteren, en stuurbekrachtiging toe te voegen die paste bij het lichtgewicht model.
Toen de Honda Accord in 1976 op de markt kwam, was duidelijk dat er veel van de Honda Civic geleend was. Wat echter ook erg opviel, was dat de Accord veel leek op de Volkswagen Scirocco. Van afkijken kan geen sprake zijn geweest overigens, want het uiteindelijke ontwerp van de Accord was al maanden eerder klaar dan die van de Scirocco.
De eerste Honda Accord zou een driedeurs hatchback worden met een totaalgewicht van zo’n 900 kilogram. Voor dit model werd het platform van de Civic gebruikt, dat hiervoor wel uitgebreid moest worden omdat de Accord een groter model was. De Accord werd direct een Japans succesnummer, vooral dankzij de bescheiden afmetingen en het lage verbruik (vergeet u niet dat dit de jaren van oliecrises waren). Het feit dat er ook direct een LX-versie kwam met een digitale klok, airconditioning en stuurbekrachtiging, heeft sterk bijgedragen aan het initiële succes van het model.
De Accord zou ook direct naar Amerika verscheept worden en sloeg daar ook aan, iets waar de Japanners bij het ontwerpen al op hoopten.
Dat is ook de reden geweest waarom Honda in 1981 bij de tweede generatie besloot om de Accord ook in Amerika te bouwen. Dit zou één van de beste beslissingen van Honda ooit zijn, want de Accord zou vijftien jaar op rij de meest verkochte Japanse auto in de Verenigde Staten blijven, zonder enige echte concurrentie.
De tweede generatie bracht overigens vooral een moderner interieur en exterieur, maar bleef op technisch vlak verder nagenoeg gelijk aan de voorganger, op één enorme uitzondering na. Het model kreeg namelijk de optionele Electro Gyrocator, het eerste ingebouwde navigatiesysteem wereldwijd.
Tijdens de tweede generatie werd ook duidelijk dat Honda goed oplette en keek naar andere autofabrikanten, maar dat het nieuwe features vooral eerst op de Japanse markt wilde testen. Zo werden de Japanse modellen voorzien van de mogelijkheid om de vering aan te passen tijdens het rijden (iets dat we al kenden van Citroën). De tweede generatie kreeg overigens ook nog een facelift in 1983, waarbij vooral het exterieur van een aantal aanpassingen voorzien werd.
De derde generatie zou legendarisch worden vanwege het unieke ontwerp, waarbij vooral de verborgen koplampen de aandacht zouden trekken. Het was ook de generatie waarmee Honda het ontwerp van de Honda Accord in lijn zou zetten met die van de Honda Prelude, Honda CR-X en de Honda Integra, die net op de markt was gekomen.
De derde generatie is ook het moment geweest waar het model van een enorm motoraanbod voorzien werd, maar waarbij het daadwerkelijke aanbod afhankelijk was van de markt. Ook zou Honda ervoor kiezen om het aantal uitrustingsniveaus flink op te schroeven. Vanaf de derde generatie kon u alles kiezen van bijzonder spartaans tot bijzonder luxe, én waren er uiteenlopende opties om het model aan te passen, zoals verwarmde spiegels, een zonnedak, klimaatcontrole en een digitaal instrumentpaneel.
Toen de vierde generatie in 1990 op de markt kwam, werden twee dingen duidelijk. Allereerst bleek dat Honda nog véél meer ideeën had voor het model en dat het doek nog lang niet zou vallen voor de Accord. Tegelijkertijd bleek dat Honda geenszins van plan was om er een logische productielijn van te maken. De nieuwe generatie was namelijk veel langer, had een compleet nieuw ontwerp en de 3-deurs, de oorsprong van het model, werd volledig uit productie gehaald.
De vierde generatie wordt ook de technologische sprong voorwaarts genoemd, want op motorisch vlak zou er veel veranderen en werd gekozen voor modernere, sterkere motoren, vooral om de concurrentie met andere autofabrikanten op te kunnen zoeken. Dit is waarschijnlijk ook de reden geweest voor de station-uitvoering die in 1991 op de markt kwam (vaak Aerodeck genoemd in Europa), waarmee helemaal duidelijk werd dat ‘Accord’ niet langer een model was, maar meer een parapluterm.
De sprong naar de vijfde generatie was niet zo rigoureus, maar wel minstens zo belangrijk. Vanaf 1993 besloot Honda namelijk om twee compleet verschillende uitvoeringen te maken van de Accord: één voor de Europese markt en één voor de Noord-Amerikaanse en Japanse markt. De Europese variant werd samen met het Britse Rover Group gemaakt (die hieruit de Rover 600 ontwikkelde).
De zesde generatie die in 1998 kwam, bood weinig nieuws, maar is wel het punt waarop de twee verschillende uitvoeringen er drie zouden worden. Vanaf dit punt maakte Honda aparte modellen voor de Japanse, Europese en Noord-Amerikaanse markt.
Dit zou in 2002 opnieuw aangepast worden. De nieuwe generatie maakte de Accord moderner, maar is vooral het moment geweest waarop het aantal uitvoeringen weer terug zou gaan naar twee. Eentje voor de Japanse én Europese markt, en eentje voor de Amerikaanse markt.
Wanneer u kijkt naar de Honda Accord-modellen die in 2007 bij de dealer gezet werden, kunt u direct zien dat dit wel echt een nieuwe generatie is. De Accord werd veel frisser, moderner en kreeg een hogere, karakteriserende achterkant. Deze generatie kwam direct op de markt als sedan en als station-uitvoering en deze generatie zou zelfs in China op de markt komen (met de naam Honda Spirior, die een eigen leven zou gaan leiden binnen de productie).
Voor de Europese modellen bleven de 2.0 en 2.4 i-VTEC benzinemotoren behouden en kwam er een nieuwe 2.2 i-DTEC diesel bij, die dit een sneller, sportiever model zouden maken. Toch werd de verkoop op de Europese markt in 2015 gestopt. Dit zou overigens volledig het einde worden van de Accord op de Europese markt. De verkoopcijfers waren laag, mediumgrote sedans waren niet meer in trek en de concurrentie met de Duitse autofabrikanten was niet meer lonend voor Honda, dat vervolgens besloot alleen nog SUV en cross-over-modellen voor de Europese markt te maken.
De Honda Accord bleef echter wel gewoon in productie en werd wereldwijd nog altijd goed verkocht.
In 2012 kwam de negende generatie van de Honda Accord op de markt, waarbij Sjoji Matsui, voorheen Honda Accord engineer, nu de projectmanager werd en het model direct als sedan en coupé op de markt gezet werd. Een jaar later kwamen de Honda Accord hybride en plug-in hybride (PHEV) ook uit voor de Japanse markt. In 2014 begon Honda met de export van de Accord naar China, het Midden-Oosten en andere landen wereldwijd.
In 2017 kwam de tiende generatie uit, die als modeljaar 2018 verkocht zou worden. Ditmaal kwam alleen een vierdeurs sedan op de markt, want de verkoopcijfers van de coupé waren dermate slecht dat Honda besloot deze volledig uit productie te halen. Deze generatie zou vooral in de smaak vallen vanwege de sterke motoren, waaronder de optionele 2.0 liter VTEC turbo viercilinder, die gebaseerd was op de motor in de Honda Civic Type R.
In 2018 kwam de Honda Accord Hybride uit voor de nieuwe generatie, nog altijd met een 1.3 kWh accu maar dan met een kleiner formaat, zodat deze niet meer in de kofferbak moest, maar onder de achterbank weggewerkt kon worden waardoor er meer praktische ruimte vrijkwam. Om het verbruik lager te maken, ging Honda aan de slag met aluminium en versterkt staal, om zo een sterker chassis te creëren en tegelijkertijd 19 kilo aan gewicht te besparen.
De tiende generatie kreeg een facelift in 2020 (modeljaar 2021) met een aangepaste grille, standaard integratie voor Apple CarPlay en Android Auto (alle uitvoeringen) en tal van kleinere aanpassingen voor specifieke uitrustingsniveaus. Aangezien de Honda Legend tegelijkertijd uit productie gehaald werd, was de Honda Accord op dat moment weer de grootste Honda in productie, iets dat voor het laatst in 1985 het geval was.
In 2022 werd de elfde generatie van de Honda Accord aan het publiek getoond, die een jaar later in de verkoop zou gaan. Deze generatie zou niet alleen langer zijn, maar er ook veel moderner en sportiever uit gaan zien. De grotere afmetingen waren overigens noodzakelijk om ruimte te bieden voor de nieuwe hybride aandrijflijn. De nieuwste generatie werd voorzien van een 12.3 inch infotainmentscherm en een aangepaste VTEC motor, die er vooral voor moet zorgen dat de Accord stiller en sterker werd.
De Honda Accord is een van de meest bekroonde auto's ooit, met een focus op betrouwbaarheid, waardebehoud en rijplezier. Belangrijke prijzen die niet onopgemerkt zijn gebleven:
Deze awards onderstrepen de Accord als 's werelds best verkochte midsize sedan, met een sterke reputatie voor duurzaamheid.
Het succes van de Honda Accord is nauwelijks te bevatten. Al in 2020 stond de teller op meer dan 18 miljoen verkochte exemplaren, maar het is goed om te weten dat de markt in de Verenigde Staten deze cijfers enorm aanjaagt. Op het moment van schrijven zijn daar namelijk meer dan 13 miljoen exemplaren verkocht, waarmee het grootaandeelhouder is in de verkoopcijfers.
Bij het zoeken naar leuke reclames voor de Accord om u terug te brengen naar het moment dat u wellicht zelf naar de dealer ging voor een Honda Accord, kwamen we dit pareltje tegen. Een reclame van 2 minuten waarna u zich afvraagt of dit gemaakt is door een liefhebber van domino of dat de inspiratie bij het marketingteam volledig opgedroogd was en losse auto-onderdelen een logische keuze leken om een reclame mee te maken.
Schade aan de voorruit is altijd vervelend, want tijdens het rijden kijkt u constant door de voorruit en dan kan een ster of barst behoorlijk hinderlijk zijn. Het is echter niet zo dat de voorruit bij elke vorm van schade gerepareerd of vervangen moet worden. Sterker nog, in de meeste gevallen kunt u ervoor kiezen om gewoon door te rijden met ruitschade. In welke gevallen moet de voorruit nou wel vervangen worden?
Dit is het geval bij ruitschade in het zichtveld van de bestuurder, maar alleen wanneer dit een ster is met een diameter van minstens 20 millimeter of een vertakte scheur. Uw auto komt met deze ruitschade ook niet meer door de apk, omdat de ruitschade te gevaarlijk is om veilige verkeersdeelname te kunnen garanderen.
U heeft al een nieuwe Honda Accord voorruit voor € 349, maar let wel op. Dit model is al zo’n vijftig jaar in productie en met de elf verschillende generaties (op het moment van schrijven), zijn er veel verschillende voorruiten voor dit model, dat door de jaren heen flink aangepast is. Kijkt u daarom vooral eerst naar het bouwjaar van uw auto voordat u kijkt naar onze nieuwe voorruiten, ruitrubbers en clips. U kunt op elk gewenst moment contact met ons opnemen zodat we met u mee kunnen kijken en de juiste producten aan kunnen bevelen voor uw auto.
De voorruiten voor alle uitvoeringen en generaties die u bij ons vindt, zijn aanzienlijk goedkoper dan het autoglas dat de Honda-dealer voor u heeft liggen, terwijl de kwaliteit identiek is. Het prijsverschil zit uitsluitend in de aanwezigheid van een merklogo in de originele voorruiten, dat zorgt voor een exclusief karakter dat meegenomen is in de prijs. Wilt u nieuw autoglas met de beste prijs-kwaliteitverhouding, dan kiest u dus voor onze vervangende voorruiten voor de Honda Accord.
Wanneer u handig bent en technisch aangelegd bent, kunt u veel zelf doen aan de auto om zo te besparen op de kosten. Dit geldt niet voor het vervangen van voorruiten. Dit is werk voor de experts, omdat een klein foutje al kan zorgen voor schade aan de nieuwe voorruit of de auto, of zelfs kan leiden tot een bezoek aan de huisartsenpost. Daarom werken we samen met professionele montagepartners die autoruiten op locatie vervangen in heel Nederland en België. U regelt dit eenvoudig tijdens het bestellen van uw nieuwe voorruit, zonder de bestelpagina te verlaten.
Kunt u de voorruit van uw Honda Accord wel zelf vervangen of kent u iemand die dit voor u kan doen? Dan kunt u bij ons uiteraard ook terecht voor een nieuwe voorruit exclusief montage. U kunt er zelfs voor kiezen om uw nieuwe voorruit bij ons af te halen (uitsluitend mogelijk op afspraak).
Heeft u een Honda Accord waarvan de voorruit vervangen moet worden of heeft u een occasion op het oog waar u een nieuwe voorruit in wilt laten plaatsen? Dan vindt u bij ons goedkope nieuwe voorruiten zonder in te leveren op de kwaliteit. Mocht u de juiste voorruit of montagematerialen (zoals rubbers of clips) niet kunnen vinden, neemt u dan vooral contact met ons op. Onze specialisten zijn er namelijk om het u zo makkelijk mogelijk te maken en zij helpen u graag persoonlijk verder.