Voorruit vervangen Honda Prelude

Loading...
Nu ook met werkplaatsen in België
Betaal vooraf of bij de monteur
Verzekerd van vakmanschap met 4 jaar garantie

Ga direct naar:

 

Goedkoop de voorruit vervangen van uw Honda Prelude

De Honda Prelude is een bekend model vanuit Japan dat veel aandacht gekregen heeft, mede vanwege de moonroof, dat het visitekaartje van het model zou worden bij de dealers. Het werd een redelijk succes tijdens de oorspronkelijke productiejaren en zou zelfs terugkomen in 2025. In Nederland zijn op het moment van schrijven zo’n 8.000 exemplaren verkocht. Heeft u een Prelude waarvan de voorruit vervangen moet worden, dan bent u bij ons aan het juiste adres voor een nieuwe voorruit met de beste prijs-kwaliteitveerhouding. Voordat we u uitleggen hoe dat mogelijk is, kijken we eerst naar deze bijzonder Honda.

1978, de eerste generatie van de Honda Prelude mét moonroof

De eerste generatie van de Honda Prelude kwam in november 1978 op de markt in Japan. Twee maanden later kwam de internationale lancering van het model tijdens de AutoRAI in Amsterdam. De Prelude was losjes gebaseerd op de Honda Accord, maar zou vooral bekend komen te staan als de eerste Honda met een moonroof.

De naam ‘Prelude’ was eigenlijk van Toyota, maar werd aan Honda gegeven, die hiermee een serie modellen maakte met namen die gebaseerd waren op muziek, samen met modellen als de Honda Quintet, Honda Concerto, Honda Jazz en de Honda Ballade.

De Prelude was een compacte sportieve auto en werd de eerste Honda met een motor onder de 2.0 liter met stuurbekrachtiging. Wel werden er flink wat concessies gedaan om hier een sportauto van te maken. De Prelude was volgens de marketing een 2+2-model, maar op de achterbank konden hoogstens kleine kinderen plaatsnemen, voor een volwassene was namelijk geen ruimte.

De eerste generatie kreeg een kleine facelift in 1981, waarbij het dashboard vervangen werd voor een meer traditioneel dashboard en het model kreeg een stalen trim rond de auto.

De eerste generatie was een succes. Er werden meer dan 310.000 exemplaren gemaakt, waarvan meer dan 80% buiten Japan verkocht werd, en vooral het laatste zal Honda erg blij mee geweest zijn.

In 1982 al de tweede generatie van de Honda Prelude

Een jaar na de facelift kwam Honda met de tweede generatie op de markt (de lente van 1983 voor de internationale markt). De Prelude kreeg een compleet nieuw platform en kreeg sterkere motoren, al was dat niet hetgeen dat direct opviel. De tweede generatie kreeg namelijk koplampen die omhoogkomen, wat zorgde voor nog meer aerodynamica omdat de voorzijde minder weerstand opbouwde. Nadeel was wel dat bij het opklappen van de koplampen dit direct een negatief effect had.

De 2.0 liter uitvoering moest de sportauto populair maken in Japan, maar dit was van korte duur. De wegenbelasting in Japan was voor de 2.0 namelijk aanzienlijk hoger dan voor de 1.8 liter en dat zorgde ervoor dat de 2.0 liter veel minder succes had in Japan zelf. In Europa was het succes veel groter, want in Groot-Brittannië was de tweede generatie veel populairder dan de eerste generatie en zag het model gretig aftrek, ondanks het feit dat sportauto’s het onderspit delfden op de markt, waar Ford de Ford Capri zelfs bij de dealers weghaalde vanwege tegenvallende verkoopcijfers.

De derde generatie in 1987

In 1987 kwam de derde generatie op de markt, zowel in Japan als de rest van de wereld. Dit model kwam met versterkt staal, verbeterde aerodynamica en, de meest opvallende feature, de mogelijkheid om alle wielen te kunnen besturen, in plaats van alleen de vooras (wat gebruikelijk is). Door twee stuurunits te gebruiken (die uiteraard verbonden zijn), was het aanzienlijk makkelijker om met een kleine stuurcorrectie van richting te veranderen en dit zorgde ook voor veel voordelen bij het parkeren, omdat de auto hierdoor wendbaarder was.

Honda dacht dat zo’n 1 op de 3 mensen hiervoor zouden kiezen en zag al binnen een jaar dat dit voor geen kant klopte. Alleen in Japan koos al 80% voor deze optie, bijna 2,5 keer meer dan Honda dacht. De derde generatie werd ook populair in Europa, waar het model derde werd in de titel Europese Auto van het Jaar 1988 (achter de Citroën AX en de Peugeot 405). Op dat moment was het nog geen enkele Japanse auto gelukt om zo hoog te eindigen op de lijst (al zou de Nissan Micra hier vijf jaar later een einde aan maken door de prijs te winnen).

In 1989 kreeg de Prelude een grondige facelift, waarbij de voor- en achterbumper aangepast werden, net als veel delen van het interieur. De facelift kwam in de Verenigde Staten overigens pas in 1990 op de markt.

1991: Honda Prelude generatie vier

In 1991 kwam de vierde generatie van de Prelude uit (1992 internationaal), waarbij het stuurmechanisme volledig elektrisch geworden was met een 2.2 liter motor, en waarbij afgekeken werd van de Honda Ascot Innova voor de vormgeving.

De vierde generatie had helaas geen koplampen meer die omhoog konden klappen. Ook was de achterkant veel ronder en hoger dan die van de vorige generaties, en besloot Honda om de moonroof te vervangen voor een sunroof, waarmee nog een karakteriserende feature van het model de Prelude zou verlaten.

De vijfde generatie in 1996

Bij de vijfde generatie in 1996 bleek de Prelude deels terug te gaan in de tijd, want de vorm leek veel meer op die van de derde generatie dan die van de vierde. Ook werden de meeste modellen vanaf dit punt geleverd met 16 inch aluminium velgen en standaard ABS. In 1999 zou de vijfde generatie ook nog eens een opfrisbeurt krijgen, wat betekende dat de motor 5 pk extra zou krijgen, inclusief een nieuwe grille en een aanpassing zodat het interieurfilter gewoon bereikbaar was voor vervanging.

2025: de Honda Prelude keert terug

Honda heeft een aantal modelnamen terug laten komen recentelijk, zoals die van de Honda Passport en Honda Integra. De Honda Prelude kwam ook terug in 2025, maar ditmaal niet als een sportieve auto met een ronkende motor, maar als een hybride, onderdeel van het grotere project van Honda om uitsluitend nog stekkerauto’s te maken. De Honda Prelude vervangt in 2025 de Honda Civic en Honda Accord Coupé.

De bekendste Honda Prelude van heel Nederland

De Honda Prelude is ongelooflijk bekend in Nederland, al bestaat de kans dat u niet eens precies (meer) weet waarom. In de jaren ’90 werd de Simca-Matra Rancho van Bassie en Adriaan vervangen door een Honda Prelude (met bijpassende caravan, die een grote rol speelde in veel afleveringen), een auto die aangepast was (bijvoorbeeld ogen voor de koplampen, waarmee zelfs geknipoogd kon worden) en die het circusduo én robotvriendje Robin zou assisteren op de talloze avonturen over heel de wereld. Er zijn nog altijd replica’s op de markt die voor veel geld verkocht worden, al is het aanbod aan Bassie-en-Adriaan-Preludes door de jaren wel sterk afgenomen.

Hoe succesvol is de Honda Prelude voor de Japanse autobouwer?

Honda zal niet teleurgesteld zijn met de verkoopcijfers, zeker niet toen de meeste modellen naar het buitenland gingen en Honda niet voornamelijk succesvol was in Japan zelf. Opvallend is wel dat het succes van de Prelude na de derde generatie flink afgenomen is, wat mede te maken heeft met de afnemende vraag naar sportauto’s en ook concurrentie vanuit Honda zelf, dat met soortgelijke modellen kwam (zoals de Honda S2000).

 
In Nederland zijn op het moment van schrijven ongeveer 8.000 exemplaren
verkocht, waarmee het model op de vijfde plaats staat met meest verkochte modellen van Honda in Nederland. Daarmee moet het alleen de Honda CR-V, Honda Jazz, Honda Accord en Honda Civic boven zich dulden.

Hieronder delen we graag een reclame van Honda die tot de beste autoreclames uit Japan gerekend mag worden:

Wanneer moet de voorruit van de Honda Prelude vervangen worden?

Goed zicht op de weg is belangrijk, want dat is noodzakelijk om het risico op ongelukken minimaal te houden. Daarom zijn er strenge regels over wanneer de voorruit vervangen moet worden. Zit de ruitschade in het zichtveld van de bestuurder en is dit een vertakte scheur of een ster met een diameter van minstens twee centimeter, dan heeft u een nieuwe voorruit nodig voor uw Honda Prelude. In alle andere gevallen kunt u ervoor kiezen om door te rijden met de ruitschade.

Kijkt u echter vooral eerst hieronder naar de prijs van een nieuwe Honda Prelude voorruit bij ons, want uw Prelude weer in optimale staat krijgen, kost u aanzienlijk minder dan de Honda-dealer u vertelt.

Wat kost een nieuwe Honda Prelude voorruit?

Kiest u voor onze vervangende voorruiten, dan heeft u al een nieuwe Prelude voorruit voor slechts € 349. Dat is inclusief btw, en zonder eventuele kosten voor de montage en/of bezorging. De kwaliteit is identiek aan die van de originele voorruiten, terwijl u veel minder betaalt. Dit heeft te maken met het merklogo in de originele Honda-voorruiten, dat zorgt voor een exclusief karakter en dat is meegenomen in de prijs.

Onze merkloze voorruiten hebben, zoals de naam al doet vermoeden, géén merklogo en zijn daarmee de beste keuze wanneer u wilt gaan voor de beste prijs-kwaliteitverhouding. Tegelijkertijd kiest u ook voor de beste service.

Kunt u zelf de voorruit van uw Honda Prelude vervangen?

U kunt bij ons namelijk altijd terecht voor ruitvervanging op locatie door professionele montagepartners. Zelf de voorruit vervangen van uw Honda Prelude is namelijk vaak geen optie, want hiervoor heeft u niet alleen het juiste gereedschap nodig, maar ook de juiste kennis. Wanneer u een klein foutje maakt tijdens het vervangen van de voorruit, kunt u de nieuwe ruit of de auto namelijk gemakkelijk beschadigen. Een poging om geld te besparen loopt dan uit op een veel hogere kostenpost.

Bent u zelf een ervaren professional of kent u iemand die de voorruit van uw Honda Prelude kan vervangen? Dan kunt u bij ons ook terecht voor nieuwe autoruiten exclusief montage. U kunt er zelfs voor kiezen om uw bestelling bij ons af te halen, iets dat zeker een goede optie kan zijn wanneer u meerdere autoruiten ineens wilt bestellen en verder wilt besparen op de kosten.

Kiest u vandaag nog een nieuwe voorruit met de beste prijs-kwaliteitverhouding?

Heeft u een Honda Prelude waarvan de voorruit vervangen moet worden en wilt u wel besparen op de kosten, maar niet op de kwaliteit of het bestelgemak? Dan bent u bij ons aan het juiste adres. Kunt u de juiste voorruit niet vinden of heeft u vragen over één van onze producten of onze werkwijze? Neem dan vooral contact met ons op, zodat één van onze specialisten u binnen korte tijd persoonlijk verder kan helpen.