Ga direct naar:
De Honda Civic is veruit het meest populaire model van het Japanse merk en eigenlijk is dat bijzonder opvallend, want dit is het model dat de overgang markeerde van motorfietsen naar auto’s. In Nederland is de Honda Civic bijzonder goed verkocht en de teller staat op het moment van schrijven ver over de 100.000 exemplaren. Heeft u een Civic waarvan de voorruit vervangen moet worden, dan bent u bij ons aan het juiste adres. Voordat we beginnen over onze goedkope Honda Civic voorruiten, kijken we uiteraard eerst eens samen naar dit model dat alle verkooprecords wist te breken.
De eerste generatie werd geïntroduceerd in 1972 als zou als modeljaar 1973 op de markt gebracht worden in Japan. Het model was direct beschikbaar als 2-, 3-, 4- en 5-deurs in uiteenlopende uitvoeringen, waarmee direct duidelijk was dat Honda hoge verwachtingen had van de Civic en hiermee de markt op haar wenken wilde bedienen. Dit lukte per ongeluk nog veel beter dan bedacht was, want de bijzonder zuinige Civic was de ideale auto tijdens de oliecrisis van 1973. Honda zou hier direct op inspelen door dit de zuinigste auto op de markt te noemen en dit constant mee te nemen in de marketing.
In 1976 besloot Honda om een groter model uit te brengen, dat op een verlengd Civic-platform werd gezet. Dit was de Honda Accord, die op zijn beurt ook een groot succes zou worden.
De tweede generatie van de Civic (modeljaar 1980) zou groter worden dan de eerste generatie en kreeg een aanzienlijk sterkere motor. Het vermogen verschilde sterk per markt (er werden verschillende modellen gemaakt voor de Japanse, Europese en Noord-Amerikaanse markt) en opnieuw koos Honda ervoor om de Civic als hatchback, sedan en station-uitvoering op de markt te brengen, om op die manier een zo breed mogelijk publiek aan te spreken.
De opvallendste aanpassing bij de derde generatie Honda Civic was het samenvoegen van de stationwagon en de hatchback tot één veelzijdig model: de Honda Civic Shuttle (in de VS bekend als de Honda Civic Wagovan), dat in Nederland liefdevol de Honda Broodtrommel werd genoemd – een knipoog naar zijn hoekige, doosvormige design, geïnspireerd op het visionaire concept van de Lancia Megagamma. Opnieuw koos Honda voor een breed scala aan motoren die per exportmarkt varieerden, aangevuld met optionele vierwielaandrijving die het voertuig vooral in de Verenigde Staten nog aantrekkelijker maakte voor avontuurlijke rijders.
De vierde generatie die in september 1987 op de markt kwam, leek meer op een facelift dan een nieuwe generatie. Het model werd wat langer en lager en het interieur werd opgefrist, zodat de modernere Civic de concurrentie beter aan zou kunnen met de Europese modellen. Ook zou de achtervering van alle uitvoeringen vanaf deze generatie aangepast worden.
In 1991 werd de Honda Civic opnieuw groter, maar kwam er tegelijkertijd meer aandacht voor de aerodynamica. Ook kwam er een nieuwe uitvoering bij, de Honda Civic Coupé, die gebaseerd was op de sedanuitvoering, de Civic Ferio.
Als er een generatie is die een facelift had mogen heten, dan is het de zesde generatie die in 1995 uitkwam (modeljaar 1996). De ontwerpaanpassingen waren veel minder ingrijpend dan bij de vorige generaties en de grootste aanpassingen waren een verandering in het motoraanbod, iets dat overigens constant door zou blijven lopen bij zowel de Honda Civic als de Honda Accord.
Bij de zevende generatie ging vooral aandacht uit naar het interieur, waar veel meer ruimte gecreëerd zou worden voor de inzittenden. De grootste aanpassing was echter te vinden in de uitvoeringen, want tijdens deze generatie zou de eerste hybride Civic op de markt komen, de Honda Civic Hybrid.
De achtste generatie in 2005 (modeljaar 2006) liet eigenlijk opnieuw geen verrassingen zien. Opnieuw waren er twee platformen en werden speciale uitvoeringen gemaakt voor specifieke markten, waarbij ditmaal voor de achtervering inspiratie werd gehaald uit de Honda Jazz – beter bekend als de Honda Fit op markten zoals de VS. Tijdens de achtste generatie zou de verkoopteller over de 16,5 miljoen schieten, waarvan bijna de helft in de Verenigde Staten verkocht was.
In 2011 kwam Honda met tal van aanpassingen om de Civic weer fris en modern te krijgen en werd er direct gekozen voor vier uitvoeringen (sedan, station, hatchback en coupé), maar deze generatie zou nooit in Japan zelf aangeboden worden.
Ditmaal werd de sedan ook voorzien van een hybride-uitvoering, waarbij de lithium-ion-accu samenwerkt met een 1,5 i-VTEC benzinemotor.
In 2015 kwam de tiende generatie van de Honda Civic op de markt en werd dit model ook onderdeel van de standaardisering van de automodellen van het Japanse merk voor de wereldwijde markt. Aangezien de markt in de Verenigde Staten zo belangrijk was voor Honda, werd gekozen voor een groter model en kwam er géén compact model voor de Europese markt. Dit zou niet de enige grote aanpassing zijn, het interieur kreeg ook een make-over met een compleet 7 inch lcd-scherm en nieuwe meters op het dashboard.
Hoewel de elfde generatie al in 2020 getoond werd, kwamen de nieuwe modellen pas in 2022 bij de dealers te staan in Europa. De coupé is volledig uit het aanbod verdwenen omdat de verkoopaantallen te laag waren, en daarom is de nieuwe generatie alleen beschikbaar als hatchback en liftback, waarmee de nieuwste Honda Civic letterlijk niets meer gemeen heeft met de oorspronkelijke modellen die in 1976 gemaakt werden, op de naam na.
Die modernisering was nodig en in onderstaande reclame kunt u duidelijk zien dat Honda met deze generatie de Civic weer terug op de kaart wil zetten en de concurrentie opnieuw opzoekt.
De Honda Civic is één van de best verkochte automodellen wereldwijd allertijden. Al in 2022 ging de teller over de 30 miljoen en kwam het model in de lijst met meest verkochte automodellen, achter de Toyota Corolla, Ford F-Serie, Volkswagen Golf en de Volkswagen Passat. Een enorme prestatie, want de Civic is het eerste internationaal verkochte model van Honda, dat zich hiermee trots op de kaart wist te zetten.
We moeten hier ook even ruimte maken voor de slimme, ietwat brutale en vaak gevatte reclames die uitgezonden werden. Dat is makkelijker dan gedacht, want in onderstaand filmpje zijn de reclames samengevoegd die zijn uitgezonden tussen 1976 en 1979 voor de Honda Civic. Dit is niet alleen nostalgie, het is ook even genieten van autoreclames die goed doordacht zijn en die vooral niet vol zitten met hard en onnodig geluid of effecten.
De voorruit van uw Honda Civic is gemaakt van gelaagd glas. Dat betekent enerzijds dat de ruit niet zomaar in duizenden stukken uiteenvalt bij schade, omdat de twee lagen bijeengehouden worden door een laagje PVB-folie. Anderzijds betekent dit dat het nog steeds glas is en dat een opspattend steentje, een vogel of een voorwerp gemakkelijk kan zorgen voor schade aan de voorruit. In lang niet alle gevallen is dat reden voor paniek, want in de meeste gevallen kunt u gewoon doorrijden met autoruitschade.
Zit de schade in het zichtveld van de bestuurder en is dit een vertakte scheur of een ster met een diameter van minstens twee centimeter, dan moet de voorruit vervangen worden. Deze ruitschade is gevaarlijk omdat dit het zicht op de weg belemmert, afleidt tijdens het rijden en binnenvallend licht (van de zon of koplampen van uw tegenliggers) op onvoorspelbare wijze kan weerkaatsen, wat kan zorgen voor verblinding.
In deze gevallen moet de voorruit vervangen dus vervangen worden. In alle andere gevallen kiest u zelf, maar kijkt u vooral eerst eens naar de prijs van een nieuwe Honda Civic voorruit voordat u een keuze maakt, want de prijs zal u ongetwijfeld sterk meevallen.
U heeft namelijk al een nieuwe Honda Civic voorruit voor € 299 (inclusief btw). Kijkt u echter vooral eerst naar het modeljaar van uw Civic, want de lange lijst met generaties en aanpassingen hebben ervoor gezorgd dat er tal van verschillende voorruiten voor dit model beschikbaar zijn. Het is belangrijk dat u de juiste voorruit bestelt, omdat het autoglas anders simpelweg niet geplaatst kan worden. Kunt u de juiste voorruit niet vinden of twijfelt u, dan kunt u altijd contact met ons opnemen. Onze experts zijn er voor u en helpen u graag verder zodat ook u gemakkelijk de juiste producten kunt vinden voor uw auto.
Al onze voorruiten voor de Honda Civic zijn aanzienlijk goedkoper dan de originele voorruiten en dat ligt niet aan de kwaliteit, want die is identiek. Het prijsverschil wordt veroorzaakt door het merklogo dat in de originele voorruiten verwerkt is. Dit logo zorgt voor een exclusief karakter dat u terugziet in de prijs. Aangezien wij hier niet aan meedoen, kunt u bij ons altijd terecht voor nieuw kwalitatief autoglas tegen de laagste prijs.
Weet u niet zeker of u zelf de voorruit kunt vervangen van uw Honda Civic, dan raden we u sterk af om hier zelf mee aan de slag te gaan. Dit is namelijk werk voor professionals, want bij een kleine misser kunnen de kosten flink oplopen, zeker wanneer de nieuwe voorruit of uw auto beschadigd raakt. Daarom werken we samen met professionele montagepartners die ook naar de locatie van uw auto komen, om daar de voorruit te vervangen op locatie.
Uiteraard kunt u onze nieuwe autoruiten ook zonder montage bestellen. Wij leveren namelijk niet alleen aan particulieren, maar ook aan garages in heel Nederland en België. U kunt er ook voor kiezen om de bestelling bij ons af te halen (op afspraak), om zo nog verder op de kosten te besparen.
Zoekt u een nieuwe Honda Civic voorruit en wilt u niet te veel betalen, maar ook zeker niet inleveren op de kwaliteit? Dan bent u bij ons aan het juiste adres. Kunt u de juiste voorruit, rubbers of clips niet vinden, of heeft u vragen over onze producten of werkwijze? Neem dan vooral contact met ons op, want zo zorgt u ervoor dat wij u persoonlijk verder kunnen helpen.