Ruitbreuk bij gelaagde of geharde autoruiten

Ruitbreuk bij gelaagde of geharde autoruiten

Er is altijd kans op schade wanneer u de auto gebruikt. Zeker wanneer de auto dagelijks gebruikt wordt op snelwegen, parkeerplaatsen en in het verkeer is de kans op schade zoals ruitbreuk groot. Opspattende steentjes, voorwerpen die tegen de autoruit aanwaaien, aanrijdingen en dieren, zij vormen stuk voor stuk een risico. Wanneer er sprake is van ruitbreuk, dan is het belangrijk om eerst te bepalen of de ruit gemaakt is van gelaagd of gehard glas. Dit is gelukkig gemakkelijk te zien bij ruitbreuk. Wat is het verschil tussen deze twee glassoorten bij ruitbreuk en wat kunt u het beste doen wanneer uw auto ruitschade opgelopen heeft?

Verschillende soorten autoglas

Sinds de jaren ’80 zijn alle auto’s op de Europese markt voorzien van twee soorten autoglas. De voorruiten van de auto waren voor dit moment nog gemaakt van gehard glas: een aanzienlijke verbetering ten opzichte van het enkel glas dat eerst gebruikt werd. Maar gehard glas beschermt de inzittenden niet bij een ruitbreuk, omdat al het glas in veel stukken breekt en de auto in kan komen. Dit kan juist meer schade berokkenen. Daarom worden de auto’s sinds de jaren ’80 verplicht uitgevoerd met gelaagd glas, dat ook wel gelamineerd glas genoemd wordt. Bepaalde autofabrikanten zoals Ford waren hier overigens veel eerder mee. Het doel van het gelaagde glas in de voorruit is het beschermen van de inzittenden.

Tegenwoordig zijn er autofabrikanten die ook zijruiten uitvoeren in gelaagd glas. Voordat u hiernaar kijkt, is het goed om de nadelen te bekijken:

  • Wanneer uw auto te water raakt, kunnen de ramen niet ingeslagen worden bij gelaagde zijruiten: bij ruitbreuk zal de zijruit immers niet uit elkaar vallen.
  • Bij andere noodsituaties waarbij de bestuurder bewusteloos raakt of immobiel wordt, is de kans veel kleiner dat hulpverleners binnen korte tijd bij de bestuurder kunnen komen.

Een van de grootste voordelen is uiteraard dat inbraak in de auto veel moeilijker wordt, omdat de zijruit niet gemakkelijk in te slaan is. Ook hier zorgt ruitbreuk niet voor directe toegang tot de auto immers.


Ruitbreuk in gehard glas

De zijruiten van uw auto zijn in bijna alle gevallen gemaakt van gehard glas. Het is waarschijnlijk dat de achterruit van uw auto ook van gehard glas gemaakt is, maar dat is niet altijd het geval. De achterruiten van de Mercedes S-klasse en Audi A8 bestaan bijvoorbeeld in de meeste gevallen uit gelaagd glas. Elke fabrikant bepaalt zelf of er een gelaagde of geharde achterruit geplaatst wordt. Dit geldt ook voor de zijruiten, al komt het hier veel minder vaak voor dat er gelaagd glas gebruikt wordt. Onzeker over welk type glas gebruikt is voor uw achterruit? Wanneer de autoruit origineel is, kunt u dit bij de specificaties van uw auto vinden. Weet u niet of de ruit origineel is, dan kunt u op de code kijken die linksonder op de achterruit staat.


Gehard glas en ruitbreuk gaan niet samen. Wanneer u ruitschade heeft bij gehard glas en deze ruitschade door het glas komt, verbrijzelt de ruit in duizenden stukjes. Dit glas wordt veiligheidsglas genoemd omdat de duizenden kleine stukjes minder schade toe kunnen brengen aan de inzittenden dan grotere stukken glas. Ruitbreuk in gehard glas zorgt ervoor dat de complete ruit uiteenvalt en dit betekent dat de ruiten vervangen moeten worden. Aangezien dit vaak de zijruiten zijn, vallen de kosten vaak sterk mee. Zeker wanneer het vergeleken wordt met de achterruit of voorruit vervangen prijzen.


Ruitbreuk in gelaagd glas

De voorruiten van alle moderne auto’s zijn voorzien van gelaagd glas. Dit betekent concreet dat er twee glasplaten gebruikt zijn waar een folie tussen geplaatst is. De constructie en productiemethode zorgt ervoor dat deze geharde autoruiten niet uiteenvallen bij ruitbreuk. De ruitbreuk zit in de meeste gevallen alleen in de buitenste laag van het glas. Wanneer dit een kleine breuk is, dan wordt dit een sterretje genoemd. Een ruitbreuk in de vorm van een sterretje is geen reden om direct naar de prijs van een voorruit te kijken: vaak is dit nog te repareren. In de volgende situaties is er haast bij geboden:

  • De ster zit in het zichtveld van de bestuurder;
  • Er wordt veel gereden in bijzonder warme of koude temperaturen;
  • Er zat al een ster in de voorruit in de buurt van de nieuwe ster.

Wanneer de ster vertakt is of verder breekt, wordt de ruitbreuk een groter probleem. Vooral bij het rijden in het donker is dit vervelend wanneer de ruitbreuk in het zichtveld van de bestuurder zit. Maar ook bij veel zonlicht is er een groter risico dat de bestuurder niet op tijd kan anticiperen op de situaties in het verkeer door verblinding. Daarom wordt doorrijden met ruitbreuk in het zichtveld afgeraden; niet alleen omdat het een afkeur op kan leveren bij de APK, maar vooral vanwege de veiligheid van de bestuurder en andere weggebruikers.


Zelf een ruit vervangen na ruitbreuk

Een grotere ruitbreuk zoals een vertakte ster die verder barst kan in de meeste gevallen niet gerepareerd worden. Bij gehard glas komt deze situatie overigens niet eens voor: de autoruit valt immers direct uit elkaar na het barsten van de ruit. Ruitschade bij gehard glas zorgt in de meeste gevallen voor een acuut probleem. Aangezien dit in de meeste gevallen betrekking heeft op de zijruiten, zijn deze relatief makkelijk te vervangen (in vergelijking met voor- en achterruiten). Het is niet verstandig om op zoek te gaan naar gebruikte autoruiten. Het risico bestaat dat dit een oude en versleten ruit is, of dat er (nog onzichtbare) schade op het glas aanwezig is. Daarnaast wordt er beperkte of geen garantie gegeven bij de verkoop van tweedehands autoruiten.

Wilt u zelf de zijruiten vervangen van uw auto, dan bepaalt u in hoge mate zelf hoe duur het wordt. Originele zijruiten voor de auto kosten meer dan de after market zijruiten die we direct kunnen leveren. Lagere prijzen, maar dezelfde kwaliteit als de originele zijruiten van uw auto.

Bij ruitbreuk in gelaagd glas dat niet gerepareerd kan worden, is het vervangen van de autoruiten ook noodzakelijk. Ook hier geldt dat nieuwe originele ruiten veel duurder zijn dan de after market autoruiten die aan dezelfde eisen voldoen als de ruiten mét merklogo. Het vervangen van de voorruit of achterruit is een lastigere klus dan het vervangen van de zijruiten, zeker bij nieuwere auto’s. Dit betekent niet dat u het niet zelf kunt doen. Is er een ruime werkplek die overkapt is met genoeg gereedschap en is er hulp beschikbaar? Dan is zelf de autoruit vervangen zeker een optie. Via onze website kunt u snel en gemakkelijk een nieuwe voorruit bestellen. Kiest u voor onze FOCWA-gecertificeerde partners voor het vervangen van de voorruit of achterruit, dan krijgt u de beste service én garantie op zowel de ruit als het werk dat geleverd is.