Voorruit vervangen Audi R8

Snelle service en levering
Betaal vooraf of bij de monteur
Verzekerd van vakmanschap met 4 jaar garantie

Ga direct naar:

 

Kosten voorruit vervangen van uw Audi R8

De Audi R8 is een opvallende sportauto van de Duitse autofabrikant. Het is een bijzonder exclusief model en dat merkt u wanneer de voorruit vervangen moet worden van deze bolide. De kosten voor de voorruit vervangen vallen namelijk al snel hoog uit wanneer u dit bij de Audidealer laat doen. Kiest u voor een after market voorruit, dan vallen de kosten veel lager uit. Voordat we hier verder op ingaan, zetten we het bijzondere sportmodel van Audi in de schijnwerpers en kijken we waarom deze auto niet eens 100 keer verkocht werd in Nederland.

De Audi R8, geen gewone auto en zeker niet geschikt voor iedereen

Audi is altijd de autofabrikant geweest waar luxere en meer comfortabele modellen uit de fabrieken komen rijden. Maar met de Audi R8 is een compleet andere markt bediend: de markt van de sportauto’s. Bij de R8 is een keer niet gebruik gemaakt van de standaardplatformen van Volkswagen, zoals het geval was bij de complete Audi Q-serie. Nee, de Audi R8 stamt af van de R8 raceauto die maar liefst vijfmaal de 24-uurs van Le Mans wist te winnen. De R8 raceauto komt uit 2003, de Audi R8 werd pas in 2006 aan het publiek gepresenteerd.

Aangezien de R8 een sportauto in hart en nieren is, wordt deze gemaakt in Neckarsulm (Duitsland), waar Audi alle sportauto’s fabriceert.

De eerste generatie met héél veel Lamborghini

De eerste generatie van de Audi R8 kwam voor het eerst in 2007 te koop. Aan het model alleen al is te zien dat er een flinke verwantschap is met Lamborghini (eigendom van Audi). Daar hielden de Duitsers het niet bij; maar liefst 15% van alle onderdelen is geleend van de Lamborghini Gallardo. Dat leverde een sportieve auto op met een agressieve uitstraling. Een ander gevolg: de introductieprijs van maar liefst € 180.000 voor een model zonder enige opties.

 

Een aantal eigenschappen van de eerste generatie Audi R8 op een rijtje:

  1. Quattro vierwielaandrijving
  2. Maar liefst 75 liter tankinhoud
  3. Lichtgewicht dankzij het Audi Space Frame-concept
    (veel aluminium, weinig staal)
  4. Ook uitgebracht als dieselvariant (gebaseerd op de Audi R10-auto
    voor Le Mans en zelfde motor als in de Audi Q7)
  5. Facelift in 2012 die eigenlijk niet veel voorstelde qua uiterlijk of technische aanpassingen

Het is overigens niet de vraag of dit een sportauto is of niet. De topsnelheid van de Audi R8 5.2 FSI-Plus ligt op een slordige 317 kilometer per uur waarmee het zich kan meten met menig raceauto op een circuit.

De tweede generatie met bijzonder veel uitvoeringen

Dacht u dat de R8 de naam had gekregen vanwege de V8-motor van Audi, dan kon u dat bij de tweede generatie niet meer verdedigen. De nieuwe generatie die vanaf 2016 beschikbaar kwam, heet namelijk ook Audi R8 en heeft een V10-motor. Deze versie is niet verkrijgbaar als handgeschakelde auto, alle modellen zijn voorzien van de 7-traps S-Tronic. Deze versie is niet meer verwant aan de Gallardo – Audi besloot voor de nieuwe generatie te kijken naar de Lamborghini Huracán.

Audi besloot vervolgens eens te laten zien hoe groot de spierballen van de fabrikant eigenlijk zijn. De R8 V10 RWS mag bijvoorbeeld niet ontbreken wanneer het gaat om de R8, want dit is het allereerste type dat geen vierwielaandrijving heeft. De V10 RWS heeft achterwielaandrijving. Het blijft een zeldzame verschijning aangezien hier slechts 999 modellen van zijn gemaakt.

Een ander opvallend type is de R8 V10 FSI-Plus. Inderdaad, de auto met een topsnelheid van 317 kilometer per uur. Dat is niet alles wat over dit type te zeggen is, want dit model heeft ook nog eens 610 pk-vermogen, een koppel van een indrukwekkende 560 Nm en weegt slechts 1530 kilo. Het resultaat: van 0 naar 100 in net iets meer dan drie seconden.

En toen maakte Audi een slippertje

Audi, de fabrikant die enorm veel kritiek kreeg op de onzuinige auto’s en de hoge uitstoot, zag dat de verkoopcijfers van de indrukwekkende R8-modellen achterbleven en besloot om een e-tron-variant van de R8 te maken. Zo moest het model weer aansluiting krijgen op de markt. De R8 e-tron heeft een theoretisch bereik van 450 kilometer en werd alleen op bestelling geleverd. Problematisch, want die bestellingen bleven uit. Een sportieve auto met e-tron is niet wat de Audirijder wilde: de totale oplage heeft de 100 stuks nooit bereikt.

Is de Audi R8 geflopt?

Wie kijkt naar de verkoopcijfers van de Audi R8, die is geneigd om te zeggen dat dit model compleet geflopt is. Ja, er zijn inderdaad nog geen 70 modellen verkocht in Nederland. Dat is overigens nog altijd meer dan de directe concurrenten van dit merk:

  • McLaren 540C werd welgeteld 0 keer verkocht in Nederland
  • Lamborghini Huracán
    (precies, de inspiratiebron) werd 23 keer verkocht

Maar bij modellen zoals de Audi R8 gaat het niet om verkoopcijfers of een marktaandeel. Het is enerzijds een manier voor Audi om te laten zien wat het kan en biedt een platform voor het testen van nieuwe mogelijkheden, zoals de R-Tronic die geleend werd van Lamborghini. Anderzijds is het dé auto voor mensen die graag dure en exclusieve sportauto’s willen rijden. En dan behaal je geen duizenden verkopen, maar wel dit:

Wanneer moet een Audi R8 voorruit vervangen worden?

Een ster in de voorruit is geen reden om direct op zoek te gaan naar een nieuwe voorruit. Tenzij u een Audi R8 heeft. Grote kans dat u bij elke beschadiging direct op zoek gaat naar de best mogelijke manier om dit te repareren. De autoruit vervangen is overigens altijd verplicht wanneer er ruitschade in het zichtveld van de bestuurder zit of er een vertakte scheur door de voorruit loopt.

Kan ik zelf mijn Audi R8 voorruit vervangen?

Absoluut niet. Het vervangen van voorruiten is werk voor de mensen die hier veel ervaring mee hebben en die weten waar zij op moeten letten. De voorruit vervangen van uw Audi R8 laat u daarom altijd doen door de experts. Dat kost misschien iets meer, maar het zorgt er wel voor dat uw R8 zijn waarde gewoon behoudt én dat u altijd veilig kunt blijven rijden.

Hoe kan ik besparen op een nieuwe Audi R8-voorruit?

U kunt wel besparen op de kosten wanneer u een barst in de voorruit heeft door te kiezen voor after market autoglas. Dit zijn autoruiten die aan exact dezelfde eisen voldoen als de merkruiten die uw Audidealer heeft. Maar after market autoglas is niet voorzien van een merklogo en daardoor vallen de kosten veel lager uit. Een ander verschil: al onze gecertificeerde montagepartners mogen after market autoruiten aanbieden, tegen een scherper tarief dan een Audidealer in Nederland hanteert. Een voorbeeld van de prijzen voor een nieuwe after market voorruit:

Voorruit Audi R8 met regensensor:

€ 1199,00

Voorruit Audi R8:

€ 1199,00

Eventuele montage:

€ 100,00 (NL) - € 130,00 (BE)

U kunt uiteraard alles gewoon op onze website regelen. U kiest de nieuwe voorruit voor uw Audi R8 en bestelt deze inclusief montage. Onze gecertificeerde montagepartners zorgen ervoor dat u beschadigde Audi R8 voorruit vervangen wordt binnen drie werkdagen, zodat uw sportauto weer helemaal zo goed als nieuw is.

Kunt u de juiste voorruit niet vinden of wilt u meer informatie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op zodat we u direct verder kunnen helpen.