Voorruit vervangen Renault Espace

Loading...
Snelle service en levering
Betaal vooraf of bij de monteur
Verzekerd van vakmanschap met 4 jaar garantie

Ga direct naar:

 

Goedkoop de voorruit vervangen van uw Renault Espace

De Renault Espace is een bijzonder model. Er is ontzettend veel over te vertellen. Wist u bijvoorbeeld dat dit de eerste echte MPV in Europa was? Of dat het nét geen model van Chrysler werd, en dat PSA het model van de hand wees omdat Peugeot financiële problemen had en het type niet in productie kon of wilde nemen? Inmiddels is de Espace niet uit het straatbeeld weg te denken. Spectaculair kan het model niet genoemd worden, wel functioneel en dat is goed te zien aan de verkoopcijfers. Medio juni 2020 zijn al meer dan 40.000 exemplaren verkocht van deze auto die in een nichesegment geplaatst is.

Heeft u een Renault Espace en moet de voorruit vervangen worden? Op de after market kunt nieuwe voorruiten voor uw Espace vinden vanaf € 269. Voordat we verder kijken naar het vervangen van de voorruit, kijken we eerst naar dit bijzondere model dat een opmerkelijke geschiedenis heeft.

Net geen Chrysler en de blunder van Peugeot

De geschiedenis van de Renault Espace begint bij… Chrysler! De Dodge Ram bestelvariant met extra zitplaatsen vond gretig aftrek in de Verenigde Staten, waar grotere gezinnen een ruimere auto nodig hadden. Daarom startte Chrysler ‘Project T-115’, waar honderd ontwerpers aan de tekentafel gezet werden. Er moest een bijzonder ruime auto met veel zitplaatsen (MPV of minivan) ontwikkeld worden. Dit project leverde de Dodge Caravan op, die de eerste MPV in de Verenigde Staten zou worden. In 1988 kwam dit model naar Europa als Chrysler Voyager.

 
Pollock, een ontwerper uit Engeland, zag het T-115-project en ontwierp samen met Matra Automobiles
een 7-zitter vanuit de Simca 1306. Tijdens het ontwikkelen werd Chrysler echter verkocht aan PSA
en kwam Pollock bij Citroën terecht. Hij werkte verder aan het project en kwam met de P18 als eindontwerp. Peugeot wees het ontwerp van de hand, mede omdat het bedrijf financiële problemen had en écht moest scoren; het management zag (volledig ten onrechte) geen toekomst in de MPV. Na de afwijzing ging Matra een samenwerking aan met Renault. Renault verfijnde het ontwerp, regelde de distributie en marketing én leverde de complete aandrijflijn. De productie en ontwikkeling bleef in handen van Matra zelf, vooral omdat Renault de Espace wél in productie wilde nemen, maar geen wonderen verwachtte van het model.

De verrassing van de jaren ’80: de eerste generatie van de Renault Espace

Het verhaal van de Renault Espace wordt nog veel spectaculairder. Renault zag de Espace aanvankelijk als een niche-auto en liet Matra de productie regelen. In 1984 kwam de Espace op de markt. Er werden nog geen 3000 exemplaren verkocht, omdat het opmerkelijke model eerst nog in de smaak moest vallen; er was geen enkele auto die ook maar iets op de Espace leek immers. Het jaar erop namen de verkopen sterk toe en nog geen drie jaar na de lancering moest Renault zelf bijspringen in de productie, omdat Matra niet genoeg modellen kon bouwen binnen korte tijd. De vraag was vele malen groter dan het aanbod bij de dealers.

Dat het een succes werd, was duidelijk te merken aan de facelift in 1988. Renault haastte zich om de Simca-onderdelen, die vanuit het eerste ontwerp meegekomen waren, te vervangen door eigen onderdelen. In 1991 stond de teller op bijna 200.000 exemplaren. Renault was erin geslaagd om een compleet nieuw marktsegment te creëren, waarbij het inmiddels concurrentie had van de Chrysler Voyager.

Peugeot kwam overigens pas in 1994 de MPV-markt op met de Peugeot 806.

De tweede generatie, nu wel een Renault

In 1991 kwam de tweede generatie van de Renault Espace op de markt. Renault besloot om het ontwerp ditmaal wél grondig te bekijken en maakte een echte Renault van de J63, het typenummer van de tweede generatie. Het chassis bleef overigens wel hetzelfde.

Zes jaar later, in 1997, kwam de derde generatie op de markt. Opnieuw werd het model grondig herzien. Het chassis werd compleet aangepast zodat de motor overdwars geplaatst kon worden. Ook werd de uitstraling van de Espace aanzienlijk moderner, door te kiezen voor rondere vormen. Dit is overigens de eerste Espace-generatie met een stalen motorkap.

De vierde generatie: Renault neemt zelf de touwtjes in handen

Bij de vierde generatie (vanaf 2003) was Renault van A tot Z bij de productie betrokken. De Espace werd volledig opnieuw ontwikkeld, waarbij een stalen carrosserie de voorkeur verdiende bij de Fransen. Het design lijkt sterk op het design van de Renault Vel Satis en de Renault Avantime, alle vergelijkingen met de Simca verdwenen. De productie van de vierde generatie werd door Renault zelf gedaan.

De vijfde generatie van de Espace zag het levenslicht in 2014, maar de originele MPV van Pollock is hier ver te zoeken. De Renault Espace V is een heuse crossover-MPV met een zeer uiteenlopend motoraanbod.

Een uitstapje: heeft u ooit 310 kilometer per uur gehaald met uw Espace?

In 1994 besloot Renault om een heel bijzonder model te bouwen. De F1-afdeling van Renault ging samen met Matra aan tafel zitten om de Renault Espace F1 te maken, met 820 pk zonder twijfel de meest sportieve MPV die ooit gemaakt is. Een V10-motor en F1 technologie zorgden ervoor dat dit een waar monster werd, waarmee snelheden tot 310 kilometer per uur geen enkel probleem waren. Alain Prost, ooit F1-coureur, was betrokken bij de ontwikkeling en wellicht is daarom gekozen voor de V10; het is dé motor waarmee Prost een jaar eerder Senna versloeg op de tracks.

De F1-versie heeft overigens ontzettend weinig gemeen met de standaarduitvoering van de Espace. De achterklep, achterlichten en spiegels zijn identiek, maar verder zijn er meer verschillen dan overeenkomsten te vinden.

Hieronder een smaakproefje van de Renault Espace F1. Zet vooral het geluid aan wanneer u dit filmpje bekijkt, om dit uitzonderlijke model tot zijn recht te laten komen.

Is de Renault Espace een succes geworden?

De Espace haalde de vlag van Chrysler niet omdat het bedrijf verkocht werd. PSA kon én wilde de Espace niet in productie nemen en met een lange omweg kwamen Pollock en Matra bij Renault terecht. Renault onderschatte de kansen die de MPV had, maar zag al snel in dat er méér aandacht vanuit Renault zelf gemaakt moest worden om het model een nog groter succes te maken. Het resulteerde in de eerste MPV in Europa die een eigen marktsegment creëerde, waarmee Renault de geschiedenisboeken gehaald heeft.

Van de Renault Espace zijn meer dan 40.000 exemplaren verkocht in Nederland. Om de concurrenten ernaast te leggen die we op deze pagina besproken hebben: de Chrysler Voyager werd 34.000 keer verkocht in Nederland. De Peugeot 806, het model dat ongeveer 11 jaar te laat kwam, haalde de 4000 niet eens.

Moet uw Renault Espace voorruit vervangen worden?

Niet elke ster of ruitbreuk betekent direct dat de voorruit vervangen moet worden. In twee gevallen moet de voorruit van de Renault Espace wél altijd vervangen worden: bij een ster met een diameter van minstens 20 millimeter of een vertakte scheur in het zichtveld van de bestuurder. Deze ruitschade zorgt ervoor dat de bestuurder afgeleid kan worden tijdens het rijden, minder goed overzicht kan houden en verblind kan worden door onvoorspelbare weerkaatsing van invallend licht.

Wat kost een nieuwe Renault Espace voorruit?

Een nieuwe voorruit voor een Renault Espace heeft u al vanaf € 269 (modeljaren 1991-1996, exclusief montage en bezorging). Voordelig autoglas vindt u altijd op de after market. Dit autoglas is niet voorzien van een merklogo, waardoor er geen sprake is van dealerexclusiviteit. De prijs van de voorruit valt daarmee vele malen lager uit dan de prijs van het autoglas bij uw merkdealer, terwijl het autoglas verder identiek is. Het wordt gemaakt in dezelfde fabrieken, met een identieke productiemethode.

Kan ik zelf mijn Renault Espace voorruit vervangen?

We raden sterk af om zelf de voorruit te vervangen. Een zijruit vervangen kunt u meestal wel zelf wanneer u genoeg technische kennis heeft. Het vervangen van de voorruit is een nauwkeurige klus waarbij de juiste montage ervoor zorgt dat de voorruit niet los kan schieten. Onze FOCWA-gecertificeerde montagepartners kunnen de voorruit van uw Renault Espace overal in Nederland en België vervangen. Bijvoorbeeld in de parkeergarage van het winkelcentrum, maar ook op de parkeerplaats van het bedrijf waar u werkt.

De voorruit van uw Renault Espace voordelig laten vervangen

Moet de voorruit van uw Renault Espace vervangen worden? U kunt alles met enkele klikken op onze website regelen. Zoek de voorruit die bij het modeljaar van uw Renault past en kies voor montage met levering. Bent u garagehouder of heeft u veel ervaring met ruitvervanging, dan kunt u uiteraard ook zonder montage en/of levering kiezen.

Kunt u de juiste autoruiten voor uw Renault Espace niet vinden? Neem dan contact met ons op via de contactpagina zodat we direct met u mee kunnen kijken naar de beste opties voor uw auto.