Voorruit vervangen Ford Transit

Loading...
Snelle service en levering
Betaal vooraf of bij de monteur
Verzekerd van vakmanschap met 4 jaar garantie

Ga direct naar:

 

Goedkoop de voorruit vervangen van uw Ford Transit

De Ford Transit is een legendarisch model geworden voor Ford, dat met dit model tal van verkooprecords wist te breken. Daarnaast is het één van de langstlopende modellen, want hoewel het eerste exemplaar al in 1965 de fabriek uitrolde, is de Ford Transit nog altijd in productie en is er veel interesse voor deze bestelauto’s. Heeft u een Ford Transit waarvan de voorruit vervangen moet worden? Dan vindt u bij ons kwalitatief, goedkoop autoglas waarbij zelfs ruitvervanging op locatie standaard aangeboden wordt.

Voordat we kijken naar ons goedkope autoglas, nemen we eerst dit model onder de loep dat in meer dan 50 jaar veel veranderingen meegemaakt heeft.

1965: het geboortejaar van de legende, de Ford Transit

Hoewel de Ford Transit voor het eerst op de markt kwam in 1965, kunt u prima verdedigen dat de productie al startte in 1953 met de Taunus Transit, het eerste model onder de Transit-badge. Sterker nog, in 1961 werd de 1,5 liter bestel in Duitsland zelfs op de markt gezet als de Ford Taunus Transit, vlak nadat de Duitse tak van Ford de complete productie van vrachtwagens afgestoten had.

Ford zat destijds echter flink in de problemen. De Europese afdelingen verkochten bij lange na niet waar Detroit op hoopte en daarom werden het Engelse en Duitse Ford gedwongen samen te werken om zo samen een uniform platform te gebruiken en kennis te delen. Dit zou leiden tot de daadwerkelijke Ford Transit in 1965, die direct op het nieuwe platform gezet zou worden. Het tweede platform dat de twee afdelingen samen op zouden bouwen, zou de basis worden van een van de meest verkochte personenauto’s van Ford in Europa: de Ford Escort.

De eerste generatie van de Ford Transit zou in productie zijn van 1965 tot 1977. Het idee was om de Transit uitsluitend te bouwen in Langley, maar de enorme vraag naar dit model maakte dit volkomen onmogelijk en daarom werd de veel grotere locatie Southampton (samen met Genk en zelfs Amsterdam) gekozen, tot 2013, daarna verhuisde de volledige productie naar Turkije.

Grappig feitje over de eerste generatie van de Ford Transit: de dieselmodellen zijn langer dan de benzinemodellen, omdat de Perkins-dieselmotoren niet onder de motorkap pasten van de Transit. Ford Europa besloot daarop de motorkap aan te passen, waarna de dieseluitvoering de ‘varkensneus’ genoemd zou worden. Een ander grappig feitje is dat de Transit met ruime laadruimte en geringe gewicht de ideale bestelauto was voor bankovervallers (in 1972 werden Ford Transits gebruikt bij 95% van de bankovervallen in Groot-Brittannië).

Ford Transit Mark II, een facelift na 12(!) jaar

In 1977 kwam Ford met een facelift voor de Ford Transit waarmee de eerste generatie een tweede leven zou krijgen. Maar, eerlijk is eerlijk, in feite is dit veel meer dan een facelift, want Ford Europa voorzag de Transit van een nieuwe voorkant (zodat alle motoren onder de motorkap zouden passen) die beter aansloot bij de personenauto’s die Ford in de voorgaande jaren op de markt had gebracht. De in totaal zes uitvoeringen zorgden voor veel interesse, omdat deze Transit (met korte of lange wielbasis) gemakkelijk aangepast kon worden naar bijvoorbeeld een camper, ambulance of busje voor elke ambachtsman.

1986, de tweede generatie van de Ford Transit ziet het levenslicht

Pas in 1986 zou de échte tweede generatie van de Transit op de markt komen, die er aanzienlijk moderner uitzag, mede omdat de voorruit en achterruit veel vloeiender in het design zijn verwerkt. De motoren werden vervangen door sterkere, nieuwere motoren en in 1992 kwam er een kleinschalige facelift die eigenlijk weinig aan het model veranderde.

De facelift van 1994 was veel grootschaliger: er kwam opnieuw een nieuwe neus, een nieuw dashboard en een 2.0 liter motor met 8 kleppen (net als in de Ford Scorpio) en er kwamen tal van opties bij, zoals elektrisch bedienbare ramen, centrale deurvergrendeling, airbags en zelfs airconditioning.

Een moderne Transit in 2000 met de derde generatie van het model

In 2000 bracht Ford de derde generatie van de Transit naar de dealers en dit was een compleet nieuw ontwerp waarbij geleend werd van de Ford Focus en de Ford Ka, beide onderdeel van het ‘New Edge’-design. Er werd overigens veel meer geleend, want de Duratorq-turbodiesel uit de Ford Mondeo werd ook meegenomen. Een van de grootste aanpassingen was een kleinere uitvoering in de vorm van de Ford Transit Connect, dat op zijn beurt ook een doorslaand succes zou worden.

In 2006 kreeg de derde generatie een facelift waarbij de achter- en koplampen aangepast werden, het dashboard voorzien werd van de nieuwe Ford-radio en de motor van de Ford Ranger de oude benzinemotor onder de motorkap zou vervangen. Tegelijkertijd werden het verbruik en de uitstoot aanzienlijk omlaag gebracht zodat de nieuwe modellen aan de richtlijnen zouden voldoen.

De vierde generatie maakt de Ford Transit een wereldwijde bestel

De vierde generatie van de Ford Transit is voor het eerst geen volledig Europees avontuur, want Ford Europa werkte voor dit model samen met de Amerikaanse afdeling, mede omdat de vierde generatie van de Transit ook naar de Noord-Amerikaanse markt zou komen (zij het een jaar later dan overal elders ter wereld). De Ford Transit was een volledig eigen leven gaan leiden inmiddels, met de toevoeging van de Ford Transit Custom en de Transit Courier, waarmee de veelzijdigheid van de Transit aan alle kanten nóg duidelijk werkt. Ford heeft met deze generatie van de Ford Transit ontegenzeggelijk de pijlen gericht op de Volkswagen Crafter, Chevrolet Express, Fiat Ducato en de Mercedes-Benz Sprinter.

Dat is onder andere te zien aan het innovatieve design, de hogere laadcapaciteit (dankzij speciaal staal kan de Transit veel meer vervoeren) en het comfort dat mede te danken is aan speciale vering en zelfs een 3.2 liter in-line motorblok die de Power Stroke dieselmotor genoemd zou worden. Aan de lange lijst met motoren werd ook een elektrische motor (198 kW voor de E-Transit) toegevoegd, waarmee Ford een nog bredere markt aan wilde spreken.

De vierde generatie was tevens het moment waarop de productie van de Transit Groot-Brittannië zou verlaten. Vanaf dat moment werd de Transit in Turkije gebouwd.

Hoe groot is het succes van de Ford Transit eigenlijk?

Het verkoopsucces van de Ford Transit is enorm. Er zijn meer dan 10 miljoen modellen geproduceerd en verkocht en elk maand worden er nog steeds tienduizenden exemplaren verkocht, waarmee het verkoopsucces niet uitsluitend aan de lange productieperiode te danken is.

Het succes van de Ford Transit is in Nederland echter altijd beperkt gebleven, hoewel de bijna 10.000 exemplaren (vanaf 1983 tot het moment van schrijven) nog steeds een prima score is voor een model dat niet als familieauto of personenauto gebruikt kan worden. Om een beter beeld te scheppen: van de Ford Transit zijn in Nederland ongeveer evenveel exemplaren verkocht als van de Ford Puma, Ford S-Max, Ford B-Max en Ford Ecosport. Geen doorslaand verkoopsucces op Nederlandse bodem dus, maar nog altijd een model dat veel waardering gekregen heeft. Tegelijkertijd is dit nog altijd een zeer populair model, zelfs op de tweedehands markt waar veel mensen een koopje proberen te vinden om de Transit vervolgens in de garage om te bouwen tot een camper of één van de vele andere mogelijkheden die met de Transit mogelijk zijn.

Om aan te geven hoe groot de transitie van de Transit eigenlijk geweest is, hebben we hieronder een aantal reclamefilmpjes van Ford voor de Transit geplaatst waarbij het niet alleen interessant is om de beeldkwaliteit te bekijken, maar ook hoe de marketingmachine van Ford werkt. Te beginnen met dit pareltje uit 1981:

Wanneer we dan de reclame uit 2000 ernaast zetten, is duidelijk dat Ford, bijna 20 jaar later, nog altijd inzet op de veelzijdigheid van het model dat ‘de harten verovert’:

Springen we vervolgens nog eens ruim 20 jaar naar voren, dan komen we bij de reclame uit 2024 voor de custom-uitvoering van de Ford Transit. Opnieuw komt die veelzijdigheid weer sterk naar voren, maar ditmaal met véél meer aandacht voor comfort, gadgets en handige features, mede om dat enorme marktaandeel van de Transit vast te houden.

Wanneer moet de voorruit van een Ford Transit vervangen worden?

Schade aan de auto is altijd vervelend, zeker omdat vervangende onderdelen én het uurtarief van een automonteur standaard zorgen voor een hoog kostenplaatje. Bij ruitschade is er echter lang niet altijd reden voor paniek, want de meeste mensen blijven nog geruime tijd doorrijden met ruitschade, zeker wanneer deze het zicht op de weg niet belemmert.

Wanneer er sprake is van een vertakte scheur of een ster met een diameter van minstens 20 millimeter én dit in het zichtveld van de bestuurder zit, wordt het verhaal anders. De voorruit van uw Ford Transit moet dan wel vervangen worden, omdat de auto met deze voorruitschade niet door de keuring komt. De ruitschade is simpelweg te gevaarlijk: binnenvallend licht (van de zon of koplampen van uw tegenliggers bijvoorbeeld) kan op onvoorspelbare wijze weerkaatst worden. Daarnaast leidt ruitschade op deze plek met deze omvang af tijdens het rijden en moet uw auto ook daarom afgekeurd worden bij de keuring.

Wat kost een nieuwe voorruit voor de Ford Transit?

U heeft al een nieuwe voorruit voor de Ford Transit voor € 299, maar bij een model dat al meer dan 50 jaar in productie is, is het vooral belangrijk om de juiste voorruit te vinden voor het model dat u heeft. De prijs op de pagina verandert direct wanneer u een voorruit selecteert en aangeeft of u de voorruit ook bezorgd en gemonteerd wilt hebben.

Onze voorruiten zijn aanzienlijk goedkoper dan de voorruiten die uw Ford-dealer aanbiedt en daar is een verklaring voor. De autoruiten zijn namelijk qua kwaliteit identiek, maar er zit een klein verschil in het autoglas dat wij hebben en de autoruiten die uw dealer aanbiedt. De Ford-dealer heeft namelijk uitsluitend autoglas met een merklogo. Dat logo maakt het autoglas exclusief, maar doet verder niets voor het glas. Aangezien onze vervangende autoruiten geen merklogo hebben, is de prijs-kwaliteitverhouding van ons autoglas vele malen beter. Het verschil in prijs is zo groot dat onze nieuwe autoruiten vaak zelfs goedkoper zijn dan de tweedehands autoruiten voor uw Ford Transit.

Zelf de voorruit vervangen van een Transit, niet het beste idee

Wilt u zelf de voorruit van uw Ford Transit vervangen maar weet u nog niet precies hoe u dit aan wilt pakken? Begin er dan vooral niet aan. Voorruitvervanging is werk voor de professionals en het is een klus die nauwkeurig uitgevoerd moet worden om schade aan de auto, de nieuwe ruit én uzelf te voorkomen. Om het u makkelijker te maken, werken wij samen met FOCWA-gecertificeerde montagepartners die voorruiten op locatie vervangen in heel Nederland en België. U hoeft dus niet zelf naar een garage, onze partners komen naar u toe om de Ford Transit voorruit te vervangen, ongeacht of uw auto op uw eigen oprit staat of bijvoorbeeld op de parkeerplaats van het bedrijf waar u werkt.

Heeft u wel ervaring met ruitvervanging of kent u iemand die de voorruit van uw Ford Transit voor u kan vervangen? Dan kunt u de nieuwe voorruiten ook exclusief montage bij ons bestellen.

Regelt u vandaag nog ruitvervanging voor uw Ford Transit?

Moet de voorruit van uw Ford Transit vervangen worden of heeft u een tweedehands Transit op het oog met voorruitschade? Kiest u dan vooral voor after market voorruiten die de beste prijs-kwaliteitverhouding hebben en die altijd op locatie vervangen kunnen worden door een expert. Kunt u de juiste voorruit voor uw Ford Transit niet vinden of wilt u dat een van onze experts met u meekijkt? Neem dan vooral contact met ons op, zodat we u zo snel mogelijk persoonlijk verder kunnen helpen.