Een autoruit hoeft echt niet veel te kosten

Een autoruit hoeft echt niet veel te kosten

Wanneer u te maken heeft met een beschadigde autoruit vreest u waarschijnlijk meteen het ergste. Het laten vervangen van een autoruit kost namelijk toch altijd heel wat geld... of niet? In principe kunt u de aankoopprijs van een autoruit aanzienlijk beperken door te kiezen voor een after market exemplaar. Een dergelijke autoruit beschikt over precies dezelfde kwaliteit als een origineel exemplaar, maar kunt u wel tegen een veel interessantere prijs in huis halen. Bent u eveneens geïnteresseerd in het aankopen van een dergelijke autoruit? Ontdek dan snel hoe Autoglas Concurrent u kan helpen om de kostprijs voor de aankoop en plaatsing van een nieuwe autoruit te drukken!

Onderling verschil tussen autoruiten

Het is altijd belangrijk om er als bestuurder van een auto rekening mee te houden dat er sprake is van een onderling verschil tussen de diverse soorten autoruiten die er bestaan. In tegenstelling tot de zij- en achterruiten van een auto (enkele uitzonderingen bij exclusieve auto's even daar gelaten) is een voorruit bijvoorbeeld altijd gemaakt van gelaagd glas. Bij het produceren van een dergelijke autoruit wordt er dan ook steeds gebruik gemaakt van twee lagen glas. De beide ruitlagen beschikken over een gelijke afmeting. Nadat de buitenste glaslaag van de productieband af is komen rollen zullen medewerkers handmatig een PVB folie aanbrengen. Deze folie wordt tussen de twee glaslagen geplaatst en heeft als doel om het glas bij schade goed bij elkaar te houden. Een eventuele zonneband zit overigens ook in de PVB folie verwerkt. Nadat de folie op de buitenste ruitlaag is geplaatst zal een robot de binnenste ruitlaag op de folie plaatsen. Deze binnenste ruitlaag is niet alleen voor de stevigheid noodzakelijk, maar ook omdat er een spiegelsteun op moet worden gemonteerd. Bovendien doet ze ook dienst als houder voor de regensensor wanneer dit voor de betreffende auto van toepassing is.

 

De gelaagde autoruit krijgt ondertussen langzaam maar zeker vorm, maar de overtollige folie dient uiteraard nog te worden weggesneden. Vervolgens wordt de autoruit in een grote trommel geplaatst met een doorsnede van enkele meters. Is de trommel vol? Dan wordt deze vacuüm getrokken waardoor alle lucht uit niet alleen de PVB folie, maar ook van tussen de ruitlagen wordt getrokken. Pas wanneer dit proces is afgerond is het mogelijk om door de autoruit te kijken. Door de snelle verhitting en het langzaam afkoelen tijdens het productieproces krijgt de gelaagde autoruit haar uiteindelijke sterkte en zal het bij ruitschade dus niet uit elkaar spatten, maar gewoon een sterretje of flinke barst vertonen.

 

 

Sterretje of barst uitsluitend mogelijk in de voorruit

Het feit dat een voorruit van gelaagd glas is en een andere autoruit (achteraan en in de zijkant van de auto) gemaakt is van gehard glas zorgt voor een structureel verschil bij schade. Daar waar een autoruit in de zij- en achterkant van een auto bij schade uit elkaar kan spatten geldt dat niet voor een voorruit. Een autoruit die vooraan in de auto wordt geplaatst zal dan ook bij schade door steenslag uitsluitend een sterretje of flinke barst vertonen. Dit neemt niet weg dat ook een sterretje of barst vervelende gevolgen kan hebben, bijvoorbeeld voor de APK controle. In tegenstelling tot wat vaak wordt gezegd is het niet zo dat een beschadigde autoruit er automatisch voor zorgt dat uw auto wordt afgekeurd, maar een sterretje of barst in het gezichtsveld kan hier wel voor zorgen. Is de autoruit vooraan in uw voertuig dus beschadigd? Hou dan rekening met de plaats waar de schade zich bevindt en laat deze zo snel mogelijk verhelpen. Alleen uw autoruit tijdig vervangen zorgt er immers voor dat de veiligheid van niet alleen u als bestuurder, maar ook die van de andere inzittenden kan worden gewaarborgd.

 

Is een autoruit altijd erg duur?

Het misverstand dat een autoruit altijd bijzonder duur is bestaat vandaag de dag nog steeds. Het is echter helemaal niet zo dat een autoruit bestellen uw financiën flink onder druk zal zetten, in tegendeel. Wel is het altijd belangrijk om er rekening mee te houden dat een autoruit tegenwoordig op de markt in twee verschillende vormen is terug te vinden. We onderscheiden op dit vlak namelijk de originele autoruit met merklogo van een after market exemplaar. In principe zijn beide autoruiten precies hetzelfde. Het enige verschil is terug te vinden in het feit dat bij een originele autoruit het merklogo aanwezig is terwijl deze bij een after market exemplaar ontbreekt. Op vlak van kwaliteit kan er geen verschil bestaan tussen beide type autoruiten omdat zowel de fabriek waarin ze worden gemaakt als de productielijn precies dezelfde zijn. U zult zich dan ook de vraag moeten stellen of u bereid bent om voor een autoruit veel meer te betalen alleen maar omdat deze over een merklogo beschikt.

 

Het vervangen van een autoruit uitbesteden

Nu u weet dat een autoruit tegen een voordelige prijs kan worden aangekocht zult u ook nog op zoek willen gaan naar een mogelijkheid om deze te laten plaatsen door een echte expert, als u tenminste deze expertise zelf niet in huis heeft. Een autoruit vervangen kan perfect worden uitbesteed aan Autoglas Concurrent. Wij werken voor het vervangen en plaatsen van een autoruit immers uitsluitend samen met FOCWA gecertificeerde montagepartners. Dit zorgt er voor dat wij onze klanten voor de plaatsing of het vervangen van een autoruit steeds kunnen voorzien van de meest optimale kwaliteit en dat zonder dat u rekening hoeft te houden met een hoge kostprijs. Bent dus ook op zoek naar een echt geschikte partner voor het plaatsen of vervangen van een autoruit? Zoek dan niet verder en ontdek wat Autoglas Concurrent ook voor u kan betekenen!